To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przekrój poprzeczny budowli
Kształtowanie układu poprzecznego budowli podziemnej jest podyktowane przede wszystkim warunkami bezpieczeństwa:
• samej budowli w sensie stabilizacji górotworu w jej otoczeniu oraz w sensie jej ochrony przed oddziaływaniem urządzeń eksploatacyjnych, głównie środków transportu,
■ ruchu pojazdów bądź eksploatacji zainstalowanego wyposażenia,
• bezpośrednich użytkowników budowli (obsługa tunelu, brygady remontowe, przesiadka pasażerów, ewakuacja użytkowników w sytuacjach awaryjnych itp.) Wyjściowym punktem projektowania wewnętrznego obrysu budowli jest skrajnia budowlana, ustalona normatywnie dla poszczególnych rodzajów taboru bądź wyposażenia eksploatacyjnego. Najczęściej stosujemy gładkie, płynne obrysy przekrojów jed-nonawowych jako budowli wzajemnie niezależnych. Jedynie specjalne obiekty o charakterze punktowym, np. stacje metra, są kształtowane jako wielonawowe przekroje tworzące wspólnie złożoną budowlę podziemną. Budowle wielonawowe wymagają specjalnych, rozbudowanych metod projektowania i są rozpatrywane jako oddzielne zadania realizacyjne.
Tunele kolejowe. W obrysie wewnętrznego przekroju tunelu kolejowego musi się pomieścić skrajnia budowlana, nawierzchnia, urządzenia odwadniające i wentylacyjne. Za wyjściową przyjmuje się skrajnię najbardziej nowoczesną na danym etapie np. z obniżoną trakcją elektryczną (rys. 3.20). Zarówno przepisy kolejowe, jak i potrzeby eksploatacyjne tunelu wymagają pozostawienia między skrajnią budowlaną a obrysem tunelu dodatkowego luzu, który będzie wykorzystywany okresowo w czasie prac remontowych, w sytuacjach awaryjnych itp. W tunelach jednotorowych luz na całej wysokości skrajni powinien wynosić 40 cm, a w tunelach dwutorowych - 30 cm. W zapasowej przestrzeni wynikającej z łamanego obrysu skrajni, a gładkiego wewnętrznego konturu tunelu umieszcza się drobne instalacje oświetlenia, sygnalizacji, łączności itd. W wyjątkowych przypadkach wewnątrz tunelu należy przewidzieć dodatkowy przekrój w celu wykonania jego izolacji lub innych specjalnych urządzeń zabezpieczających. Oddzielnym problemem jest też poszerzenie tunelu wykonywanego w łuku. Wielkość poszerzenia w zależności od promienia łuku, nachylenia i liczby torów może dochodzić od kilku do kilkudziesięciu centymetrów. Tunele o specjalnym programie eksploatacyjnym, na przykład Eurotunel, są projektowane według indywidualnych skrajni i dodatkowych wymagań wynikających z warunków obsługi i bezpieczeństwa budowli. Często są to wymagania o charakterze strategicznym lub antyterrorystycznym.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)