To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przekopy i pochylnie
Przekopy i pochylnie są elementami wlotu lub wylotu tunelu i muszą być ukształtowane przede wszystkim w układzie podłużnym jako odcinek szlaku komunikacyjnego. Są wiec one budowane jak każde inne wykopy ze skarpami nachylonymi zgodnie z zaleceniami robót ziemnych (rys. 3.32) albo zgodnie z zasadami budowy murówr oporowych (rys. 3.33). Nietypowymi mogą się okazać jedynie odcinki przekopów sprzężonych z portalami, szczególnie w przypadku pochylni prowadzących do tuneli podwodnych. Bardzo często są one posadowione poniżej poziomu wód gruntowych i wymagają specjalnych rozwiązań konstrukcyjnych w postaci wodoszczelnej wanny zabezpieczonej przed wyporem wody. Zabezpieczenie wanny przed wyporem jest bardzo złożonym zadaniem technicznym i musi być zastosowane wówczas, gdy jej ciężar jest mniejszy niż działający na jej dno wypór wody (rys. 3.34). Im większe problemy związane z wykonaniem wanny, tym większe prawdopodobieństwo zastąpienia jej wydłużeniem tunelu podwodnego.
Głębokość przekopu lub pochylni wyznacza się na podstawie kosztów budowy i eksploatacji jednego metra bieżącego tunelu z jednym metrem tych obiektów (rys. 335). Praktycznie koszty tunelu są stałe, niezależnie od głębokości jego posadowienia, a koszty przekopu lub pochylni rosną w miarę ich zagłębienia. Budowę tunelu zaczynamy.
Głębokość przekopu lub pochylni wyznacza się na podstawie kosztów budowy i eksploatacji jednego metra bieżącego tunelu z jednym metrem tych obiektów (rys. 335). Praktycznie koszty tunelu są stałe, niezależnie od głębokości jego posadowienia, a koszty przekopu lub pochylni rosną w miarę ich zagłębienia. Budowę tunelu zaczynamy
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)