To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Portal
Portal ma do spełnienia dwa zadania konstrukcyjne (rys. 3.36):
• jest ścianą oporową czołowej skarpy przekopu lub pochylni i powinien spełniać wszelkie wymagania tego typu konstrukcji,
• stanowi konstrukcyjne wzmocnienie wlotowo-wylotowych odcinków tuneli ze wzglądu na ich złożone przestrzenne warunki pracy.
Portal jest też odkrytym architektonicznym elementem budowli podziemnej, często wkomponowanym w nadziemny budynek stacji wentylacyjnęj. Jest więc widocznym estetycznym fragmentem kosztownej budowli i jego wystrój powinien oddawać jej charakter. Jako ściana oporowa portal powinien zapewnić stabilizację skarpy czołowej, prawidłowe jej odwodnienie, a także zabezpieczenie szlaku komunikacyjnego przed ewentualnymi lawinami skał lub śniegu. Wkomponowany w ostatni segment obudowy tunelu powinien usztywniać ten segment jako jego zwieńczenie umożliwiające przenoszenie trudnych do określenia przestrzennych obciążeń obudowy, które wynikają z nieprzewidywanych ruchów
wietrzejącej skarpy czołowej, jej osuwisk, lawin bądź zmiany warunków wód powierzchniowych i podskórnych.
Oprócz portali w sprzyjających warunkach skal litych wykonuje się jedynie pierścień oporowy stabilizujący wylot czy wlot tunelu zwykle nieobudowanego (rys. 3.37). Odwrotnie w specjalnych warunkach terenowych zagrożonych lawinami lub o szczególnych walorach turystyczno-widokowych, zamiast portalu na powierzchnię terenu wysuwa się konstrukcję tunelu wykonaną w postaci galerii. Na ogół strop galerii jest konstrukcją ciągłą, przykrytą poduszką o grubości 1,5-2 m wykonaną z narzutu kamiennego i amortyzującą uderzenia lawin. Ściany galerii - to ażurowa konstrukcja umożliwiająca oglądanie interesującej panoramy terenu widokowego (rys. 3.38). W tunelach samochodowych galeria może też odgrywać ważną rolę regulatora natężenia oświetlenia na odcinkach przejścia z terenu odkrytego do tunelu.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)