Przedsiębiorstwa przeładunkowe i sztauerskie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 658
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przedsiębiorstwa przeładunkowe i sztauerskie - strona 1 Przedsiębiorstwa przeładunkowe i sztauerskie - strona 2 Przedsiębiorstwa przeładunkowe i sztauerskie - strona 3

Fragment notatki:

  Przedsiębiorstwa przeładunkowe i sztauerskie     •Samodzielny przedsiębiorca przeładunkowy posiada zasadniczo  swobodę co do  wyboru środków i sposobu pracy  w celu dokonania przemieszczenia. Ta  swoboda wyboru jest w praktyce ograniczona jedynie technicznym  wyposażeniem portu oraz statku w urządzenia przeładunkowe.   •Z powyższego wynika, że umowa o przeładunek (z samodzielnym przedsiębiorcą)  jest najbardziej zbliżona do umowy przewozu.  Toteż w wielu krajach przyjmuje  się, że odpowiedzialność przedsiębiorcy przeładunkowego za manipulowany  towar jest taka sama, jak przewoźnika.         Sztauowanie jest zasadniczo czynnością inną niż przeładowywanie, gdyż polega  nie tylko na  przemieszczeniu  ładunku, ale również na jego  odpowiednim  ułożeniu, rozmieszczeniu, umocowaniu i zabezpieczeniu  na środku  transportowym, np. na statku         Rodzaje portowych przedsiębiorstw przeładunkowo-sztauerskich     1.przedsiębiorstwa podejmujące się prac przeładunkowych i sztauerskich  na  podstawie jednorazowych, dorywczych umów  i pracujące dla różnych  zleceniodawców (armatorów, załadowców, odbiorców itd.), czyli  contract  stevedores;    2.przedsiębiorstwa specjalizujące się w przeładunkach i sztauowaniu  tylko  pewnych towarów , jak np. drewna, skór, owoców itp. (są to sztauerzy specjalni  lub branżowi, zwani często:  limited contract stevedores);    3.przedsiębiorstwa  pracujące stale tylko dla jednego zleceniodawcy  na  podstawie specjalnej umowy zawartej na pewien okres czasu (kwartał, półrocze,  rok itp.), przy czym umowy takie zawierają zazwyczaj ze sztauerami linie  okrętowe.             Rodzaje przedsiębiorstw składowych   1.przedsiębiorstwa  trudniące się wyłącznie składowaniem towarów , czyli  eksploatacją pomieszczeń składowych;   2.przedsiębiorstwa składowe  zajmujące się także innymi czynnościami , jako  głównymi lub ubocznymi, jak np. przeładunkami w porcie, spedycją, transportem  lądowym, morskim lub śródlądowym itd.;   3.przedsiębiorstwa składowe  zajmujące się nie tylko składowaniem, ale również  udzielaniem składującym pożyczek  pod zastaw towarów złożonych w  pomieszczeniach składowych.       Regulaminy składowe   1.W swojej pracy spedytor często analizuje także regulaminy składowe, które  zawierają szczegółowe warunki , na których przedsiębiorca składowy przyjmuje  towary na przechowanie, czyli zawiera umowę składu.   2.Warunki te uzupełniają przepisy kodeksowe lub zmieniają niektóre  dyspozycyjne przepisy.   3.Przyjęcie tych warunków  zależy zasadniczo od woli stron 

(…)

…,
dekadę, tydzień, miesiąc).
Wysokość składowego jest poza tym zależna od:
1.ogólnej ilości towaru (przy większych ilościach udziela się zniżek);
2.wartości towaru (w stosunku do jego wagi i kubatury);
3.rodzaju towaru i jego właściwości (np. cuchnący, żrący, łamliwy, bardzo ciężki,
wielkowymiarowy itd.);
4.czasu składowania;
5.miejsca składowania (wyższe stawki liczy się np. za przechowywanie towaru…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz