Przedsiębiorcy i ich oznaczenia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 224
Wyświetleń: 2016
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przedsiębiorcy i ich oznaczenia - strona 1 Przedsiębiorcy i ich oznaczenia - strona 2

Fragment notatki:

PRZEDSIEBIORCY I ICH OZNACZENIA Przedsiębiorcy mają obowiązek indywidualizacji swojej działalności. Występują więc oni jako podmioty mające oznaczoną siedzibę i miejsce prowadzenie działalno­ści gospodarczej, muszą oznaczać swoje wyroby wprowadzane do obrotu itd. Pod­stawowym sposobem indywidualizacji przedsiębiorcy jest firma. Firma , przedsiębiorca działa pod firmą. Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko (nie jest wykluczone włączenie do firmy pseudonimu lub innych określeń). Firmą osoby prawnej jest jej nazwa . Zawiera ona określenie formy prawnej osoby prawnej (np. spółka z o.o. lub spółka akcyjna), może ponadto wskazywać na przedmiot jej dzia­łalności, siedzibę, ewentualnie także inne określenia. Może też zawierać nazwisko lub pseudonim osoby fizycznej (za jej pisemną zgodą), jeśli służy to ukazaniu związ­ków tej osoby z przedsiębiorcą.
Firma ma na celu indywidualizację przedsiębiorcy, tzn. możność odróżnienia go od innych przedsiębiorców występujących na rynku. Toteż firma przedsiębiorcy powinna się odróżniać dostatecznie od firm przedsiębiorców prowadzących działal­ność na tym samym rynku. Indywidualizacja przedsiębiorcy za pomocą firmy umożliwia kształtowanie się wśród jego partnerów opinii o sprawności i jakości działania danego przedsiębiorcy i jakości jego produktów. Z nazwą przedsiębiorcy związana jest jego renoma. Przedsiębiorcy, których wyro­by lub usługi cieszą się dobrą opinią wśród nabywców, dbają o to, aby inni uczestnicy obrotu nie podszywali się pod ich nazwy. Wzmacnia to odpowiedzialność przedsię­biorców za wyniki działalności, za jakość produkowanych i sprzedawanych towarów bądź usług oraz stwarza materialne zainteresowanie podnoszeniem jakości działal­ności gospodarczej.
Przepisy regulujące problematykę firmy zwane bywają prawem fir­ mowym. Określają one zasady tworzenia, używania i ochrony firmy. Do zasad ta­kich należy przede wszystkim zasada prawdziwości firmy. Zasada ta polega na tym, że firma przedsiębiorcy nie może wprowadzać w błąd, w szczególności co do oso­by przedsiębiorcy, przedmiotu działalności przedsiębiorcy, miejsca działalności lub źródeł zaopatrzenia.
Zgodnie z zasadą jedności przedsiębiorstwo prowadzone przez danego przedsię­biorcę może mieć tylko jedną nazwę. Z kolei w myśl zasady wyłączności może na tym samym rynku używać określonej firmy tylko jeden przedsiębiorca.
Firma nie może być zbyta. Jednak przedsiębiorca może upoważnić innego przedsię­biorcę do korzystania ze swej firmy, jeżeli nie wprowadza to w błąd. Ma to miejsce np. w wypadku umowy franchisingu, przy której franchisobiorca działa z reguły pod na­zwą franchisodawcy będącego organizatorem sieci (np. sieć restauracji McDonald's).
Samo

(…)

…), może on obok żądania zaniechania żądać usunięcia jego skutków, złożenia stosownych oświadczeń, naprawienia na zasadach ogólnych szkody mająt­kowej lub wydania korzyści uzyskanej przez osobę, która dopuściła się naruszenia. Mogą mu również przysługiwać roszczenia wynikające z przepisów o nieuczciwej konkurencji.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz