To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PRZEDSIEBIORCY I ICH OZNACZENIA Przedsiębiorcy mają obowiązek indywidualizacji swojej działalności. Występują więc oni jako podmioty mające oznaczoną siedzibę i miejsce prowadzenie działalności gospodarczej, muszą oznaczać swoje wyroby wprowadzane do obrotu itd. Podstawowym sposobem indywidualizacji przedsiębiorcy jest firma. Firma , przedsiębiorca działa pod firmą. Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko (nie jest wykluczone włączenie do firmy pseudonimu lub innych określeń). Firmą osoby prawnej jest jej nazwa . Zawiera ona określenie formy prawnej osoby prawnej (np. spółka z o.o. lub spółka akcyjna), może ponadto wskazywać na przedmiot jej działalności, siedzibę, ewentualnie także inne określenia. Może też zawierać nazwisko lub pseudonim osoby fizycznej (za jej pisemną zgodą), jeśli służy to ukazaniu związków tej osoby z przedsiębiorcą.
Firma ma na celu indywidualizację przedsiębiorcy, tzn. możność odróżnienia go od innych przedsiębiorców występujących na rynku. Toteż firma przedsiębiorcy powinna się odróżniać dostatecznie od firm przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku. Indywidualizacja przedsiębiorcy za pomocą firmy umożliwia kształtowanie się wśród jego partnerów opinii o sprawności i jakości działania danego przedsiębiorcy i jakości jego produktów. Z nazwą przedsiębiorcy związana jest jego renoma. Przedsiębiorcy, których wyroby lub usługi cieszą się dobrą opinią wśród nabywców, dbają o to, aby inni uczestnicy obrotu nie podszywali się pod ich nazwy. Wzmacnia to odpowiedzialność przedsiębiorców za wyniki działalności, za jakość produkowanych i sprzedawanych towarów bądź usług oraz stwarza materialne zainteresowanie podnoszeniem jakości działalności gospodarczej.
Przepisy regulujące problematykę firmy zwane bywają prawem fir mowym. Określają one zasady tworzenia, używania i ochrony firmy. Do zasad takich należy przede wszystkim zasada prawdziwości firmy. Zasada ta polega na tym, że firma przedsiębiorcy nie może wprowadzać w błąd, w szczególności co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu działalności przedsiębiorcy, miejsca działalności lub źródeł zaopatrzenia.
Zgodnie z zasadą jedności przedsiębiorstwo prowadzone przez danego przedsiębiorcę może mieć tylko jedną nazwę. Z kolei w myśl zasady wyłączności może na tym samym rynku używać określonej firmy tylko jeden przedsiębiorca.
Firma nie może być zbyta. Jednak przedsiębiorca może upoważnić innego przedsiębiorcę do korzystania ze swej firmy, jeżeli nie wprowadza to w błąd. Ma to miejsce np. w wypadku umowy franchisingu, przy której franchisobiorca działa z reguły pod nazwą franchisodawcy będącego organizatorem sieci (np. sieć restauracji McDonald's).
Samo
(…)
…), może on obok żądania zaniechania żądać usunięcia jego skutków, złożenia stosownych oświadczeń, naprawienia na zasadach ogólnych szkody majątkowej lub wydania korzyści uzyskanej przez osobę, która dopuściła się naruszenia. Mogą mu również przysługiwać roszczenia wynikające z przepisów o nieuczciwej konkurencji.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)