Przedmiot i zadania psychologii

Nasza ocena:

3
Pobrań: 161
Wyświetleń: 1190
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przedmiot i zadania psychologii - strona 1 Przedmiot i zadania psychologii - strona 2 Przedmiot i zadania psychologii - strona 3

Fragment notatki:

1.Przedmiot i zadania psychologii. Psychologia - nauka o zjawiskach psychicznych. Termin w użyciu od XVIII wieku. Wtedy też ukazały się dwie prace Wolffa: „psychologia - empiryka”; „psychologia - racjonalizm”
Bardzo długo traktowano psychologię jako naukę o życiu umysłowym, zjawiskach i warunkach dotyczących tego zjawiska. Jako dyscyplina naukowa powstała w 1879r. Wówczas w Lipsku Wunt założył I laboratorium psychologiczne (zjawiska psychiczne, czyli tym co zjawia się w psychice - myśli, emocje, motywy, uczucia, pragnienia) . Introspekcja - samoobserwacja.
Behawioryzm (zachowawczość) - 1919r. Twórca: John Watson. To co sprawdzalne, obserwowalne, czyli ludzkie zachowania dopiero po obserwacji tych ocenia zachowanie.
Do lat 70 w polskiej psychologii interesowano się tylko rozwojem do lat studenckich. Lata 80 stały się przełomem, ponieważ zaczęto się interesować rozwojem człowieka w ciągu całego życia.
Współcześnie przedmiotem psychologii jest człowiek w relacji z innymi, ze światem a ów stosunek przejawia się za pośrednictwem czynności.
Psychologia według Tomaszewskiego - nauka o wyższych czynnościach psychicznych człowieka i o człowieku jako ich przedmiocie.
Czynności psychiczne - to procesy ukierunkowane na osiągnięcie określonego celu, zorganizowane i mające określoną strukturę, zmieniającą się stosownie do warunków tak, aby możliwość osiągnięcia celu była zachowana (czynności są plastyczne). Ze względu na rezultat wyróżniamy:
skierowane na otoczenie (na innych; np. produkcja stołu)
skierowane na podmiot (na nas samych; np. Nauka, zabawa)
których celem jest doskonalenie samych czynności (np. Gra na instrumencie)
służące bezpośredniej regulacji stosunków jednostki z otoczeniem.
Jak efektywne są czynności regulują 3 wyznaczniki (czynniki): Organizm (fizycznie, biologicznie) wyznacza możliwości fizyczne.
Środowisko otaczające - dostarcza bodźców fizycznych, społecznych, odbieramy te które mają największe znaczenie.
Ja - jako podmiot poznający (Rubinstein) - prawo mówiące że bodźce zewnętrzne działają zawsze poprzez stan wewnętrzny organizmu, tzn. potrzeby, dążenia, myśli, intelekt, a stan wewnętrzny organizmu powoduje iż jednostka nastawia się na percepcję określonych bodźców.
Psychologia próbuje odpowiedzieć na kilka pytań:
Jakie są właściwości człowieka w różnych okresach jego życia? W jaki sposób przebiega i czym się charakteryzuje proces rozwoju psychicznego?
Jakie są prawidłowości powstawania i rozwoju procesów psychicznych oraz trwałych właściwości, umysłu, charakteru, i osobowości?
Jakie są warunki i pod wpływem jakich czynników kształtują się stopniowo czynności człowieka i coraz bardziej sensowna jego działalność ?


(…)

…)
bodźce powstające w wyniku wahań w równowadze biologicznej organizmu bodźcem jest na przykład nadczynność tarczycy powodujący nadmierną pobudliwość
środki odurzające - narkotyk, alkohol
leki - nadmierne przyjmowanie leków
oddziaływania wychowawcze - uczenie się reakcji emocjonalnych
Nośnikiem emocji są słowa. Ekspresja procesów emocji:
uwidaczniane w wyrazie twarzy
ruchy całego ciała - pantomimika…
…, epidemie). Behawioryści twierdzą że nieważne jest nasze wnętrze tylko środowisko jakie nas otacza. O wolności mówią tak: „Miarą wolności człowieka jest nieobecność wzmocnień negatywnych, im mniej tym człowiek jest bardziej wolny.” Czyli behawiorystyczny człowiek żyje poza wolnością, nie jest do końca wolny. Miarą godności jest obecność wzmocnień pozytywnych - człowiek żyje poza godnością. Nie można uciec…
… uczuciami
IDEALIZACJA - sam nie jestem doskonały i gdy idealizuję czuję się lepiej
REGRESJA - cofnięcie się w rozwoju do wcześniejszych etapów
FIKSACJA - powtarzanie tych samych czynności, bezcelowych
PŁACZ
UCIECZKA - fizyczna
- w chorobę
- w marzenia senne n) WEWNĘTRZNA IZOLACJA - zamknięcie się w sobie.
14.Poglądy przedstawicieli psychologii humanistycznej na naturę człowieka.
W latach trzydziestych…
… - obowiązki, lata.
Zmiany jakościowe - oddziaływanie wychowawcze życia, kontaktów społecznych, heteroseksualność.
E. Hurlock wyróżnia cztery rodzaje zmian: wielkości - ilościowe
proporcji (postaw społecznych) - egocentryzm potem altruizm
zanikanie starych właściwości fizycznych i psychicznych.
Pojawianie się nowych właściwości psychicznych i fizycznych
Cechy rozwoju psychicznego:
Długotrwałość zmian…
….
Różnicowanie - Integracja (scalanie się czynności). Aktywność globalna - cechuje dzieci, kompleks radosnego ożywienia od 3 msc.
Interioryzacja - eksterioryzacja czynności - uwewnętrznianie czynności, tworzenie wyobraźni - uzewnętrznianie tego co zrodziło się w umyśle (myśli, uczucia)
Socjalizacja - indywidualizacja czynności - stajemy się członkami wielu grup, potrzeba życia wśród ludzi, respektowanie potrzeb…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz