Przanowski Władysław- pedagogika

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 2051
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przanowski Władysław- pedagogika - strona 1

Fragment notatki:

Możemy z niej dowiedzieć się, kim był Władysław Przanowski, poznać znaczenie takich terminów, jak: slojd czy Polska Macierz Szkolna. Poza tym dowiemy się więcej o założeniach Przanowskiego, takich jak: praca ręczna jako oddzielny przedmiot nauczania szkolnego, system szwedzki Salomona i duński Mikkelsena, nauczanie zbiorowe i indywidualizujące, stopień dokładności w pracy, stosowanie maszyn w pracowni szkolnej.

„WŁADYSŁAW PRZANOWSKI”
B
y bliżej przedstawić postać Władysława Przanowskiego postaram się zobrazować jego główne poglądy i teorie. Mam nadzieję, że określi to w jakiś sposób jego wizje dotyczącą upowszechnienia kierunku manualnego w szkolnictwie polskim. Przanowski Władysław (1880-1937), polski pedagog, działacz Polskiej Macierzy Szkolnej, twórca Państwowego Instytutu Robót Ręcznych. 1913-30 kierował szkołą rzemieślniczą Szlenkierów w Warszawie, gdzie realizował własną koncepcję pracy ręcznej w oparciu o założenia slöjdu. W 1930 szkołę przekształcono w Państwowy Instytut Robót Ręcznych (PIRR), którego Przanowski został dyrektorem. Jego główną pracą jest : Dydaktyka pracy ręcznej (1936).
Slojd (ze szwedzkiego slöjd - "zręczność", "wprawa", "roboty ręczne"), system nauczania prac ręcznych w szkołach ogólnokształcących, polegający na wykonywaniu modeli przedmiotów wg wzorców, celem przysposobienia uczniów do działalności praktycznej.
Polska Macierz Szkolna, społeczne stowarzyszenie oświatowe założone w 1905 w Warszawie, zalegalizowane w 1906. Prowadziła szkoły powszechne, czytelnie, kursy dla analfabetów, uniwersytety ludowe, biblioteki, ochronki, domy ludowe. Działała w Polsce centralnej i wschodniej. Zdelegalizowana w 1907 przez władze carskie, wznowiła działalność w 1916, realizując swój program przez cały okres międzywojenny. Po 1939 przetrwała wśród Polonii.
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA WŁADYSŁAWA PRZANOWSKIEGO
1. Argumenty, przemawiające za nauczaniem pracy ręcznej w szkołach ogólnokształcących. Od Komeńskiego aż do chwili obecnej wszyscy wybitniejsi pedagogowie wypowiadali się za wpro­wadzeniem pracy ręcznej do szkoły ogól­nokształcącej i na poparcie swych żądań przytaczali nie dziesiątki, ale setki bar­dzo ważkich argumentów. Argumenty te na ogół są znane (patrz H. Rowid „Szkoła twórcza"), nie będziemy ich więc tutaj szczegółowo powtarzać i ujmujemy je bardzo ogólnie; nieco szerzej omówi­my tylko te z nich, które w literaturze pedagogicznej nie były podawane.
Wszyscy pedagogowie godzą się na to, że praca ręczna: 1) sprzyja cielesne­mu rozwojowi młodzieży, gdyż skłania ją do systematycznego pokonywania oporu, występującego przy obrabianiu rożnych materiałów; 2) wyrabia w ucz­niach wytrwałość, dokładność, sumien­ność i systematyczność, a te ważne cechy charakteru, nabywane w sposób natural­ny przy pracy warsztatowej, są potem przenoszone w dziedzinę pracy umysło­wej; 3) rozwija twórczość, zaradność i samodzielność; 4) kształci poczucie piękna przez projektowanie i wykony­wanie rzeczy prostych, ładnych a uży­tecznych; 5) wyrabia świadomość, że piękna plastycznego szukać należy nie tylko w malarstwie i rzeźbie, ale i we wszystkich otaczających nas przedmio

(…)

… klas szkół powszechnych i do gim­nazjów takich maszyn, jak tokarka, gryzarka i wiertarka, przemawia wiele ar­gumentów, a przede wszystkim ten, że u wielu chłopców dopiero przy maszynie występuje zamiłowanie i uzdolnienie do pracy technicznej. Praca przy maszynie zmusza również ucznia do szybkiej orientacji i do pewnego określonego a dość szybkiego tempa pracy. Maszyny, uła­twiając wykonanie pracy…
… różnymi maszynami, aparatami i urządzeniami technicznymi; nie możemy poprzestać tylko na rozumieniu ich działaniu (daje nam to fizyka), ale musimy mieć się z nimi obchodzić, musimy umieć dokonać łatwej ich reparacji. Naturalnie, może tu być mowa tylko o takich maszynach i aparatach, z którymi większość ludzi cywilizowanych ma lub będzie miała do czynienia, a więc radiotelefon, oświetlenie elektryczne…
… skrzyneczkę z desek nie-struganych lub struganych tylko zdziernikiem, połączonych gwoździami lub krętkami, możemy stworzyć rzecz solid­ną, dokładną, praktyczną a nawet ładną, i odwrotnie, robiąc skrzynkę polerowa­ną i łączoną na wczepy, możemy otrzy­mać rzecz brzydką, niepraktyczną i tan­detną. Bardzo często przyczyną złego wykonania jest niedostosowanie rodzaju pracy do sił i umiejętności ucznia. Uczeń…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz