Prywatyzacja religii:
W wyniku procesów sekularyzacji religia znajduje zakotwiczenie w prywatnej sferze życia nowoczesnych społeczeństw,
dlatego często określona jest jako sprywatyzowana czy niewidzialna religia (niewidoczna w życiu publicznym)
cechy dla niewidocznej religii: *sprywatyzowana, sprowadzona do prywatnej przestrzeni, nie publicznej
*jest sprawa wyboru jednostki - obejmuje wybór systemu religijnego i wybór w ramach systemu elementów danej religii, wyznania
*przestaje obowiązywać powszechny charakter religii
*ta prywatna religijność, nie może być podstawa dla budowy wspólnego świata, którego poszczególne elementy byłyby obowiązujące dla każdego wyznawcy
*stosunkowo nieliczne obszary poddane oddziaływaniu religijnemu dają się łatwo oddzielić od zsekularyzowanego porządku społecznego i politycznego Prywatyzacja religii w badaniach Thomasa Luckmanna:
Na bazie faktu iż mamy do czynienia z marginalizacja tradycyjnej religii kościelnej formułuje pytania odnośnie przyczyn tego stanu rzeczy oraz ewentualnej możliwości pojawienia się jakiegoś nowego rodzaju religii.
Wspomniana marginalizacja tradycyjnej religii postrzegana jest jako konsekwencja wewnętrznie złożonego procesu wywodzącego się z instytucjonalnej specjalizacji religii oraz transformacji porządku społecznego w skali globalnej. W jej wyniku kształtuje się nowa społeczna forma religii określona przez Luckmanna jako niewidzialna religia. Nie wyklucza to także funkcjonowania religijności kościelnej. Ta nowa forma religii „pojawia się w tej samej globalnej transformacji społeczeństwa”, która prowadzi do autonomii pierwotnych instytucji publicznych. Współczesny święty kosmos legitymizuje ucieczkę jednostki do sfery prywatnej i sankcjonuje jej subiektywną autonomię, nieuchronnie wzmacniając w ten sposób autonomiczne funkcjonowanie pierwotnych instytucji. Nadając cechę sacrum rosnącej subiektywności ludzkiej egzystencji, święty kosmos nie tylko wspiera sekularyzację, ale również to, co nazywamy, dehumanizacją struktury społecznej.
MODEL TRADYCYJNY PRYWATYZACJA RELIGII
Sacrum Sacrum
Struktury religijne konsumenci religii
wierni, wyznawcy
dokonuje wyboru
byt kształtujący
punkt ciężkości
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)