PROGRESYWIZM - DYDAKTYKA DEWEY
NOWA SZKOŁA
STARA SZKOŁA
SPECYFIKA
pobudza do myślenia
zaspokaja naturalną ciekawość
kształci aktywność i chęć + działanie
Sprzyja bierności ucznia
Uczy szablonowo
Ogranicza zdolności dziecka
PROGRAM I METODY
Nauczanie praktycznego posługiwania się narzędziami
Nauka czynnego funkcjonowania w społeczeństwie
Współpraca
Przedmioty przedstawione w kontekście społecznym
Sucha wiedza
Dominacja teorii
Przedmioty wyabstrahowane z życia
CEL NAUCZANIA
Kształtowanie charakteru i osobowości
Zdobywanie umiejętności życia społecznego
Nauka czynności manualnych
Zdobywanie praktycznej wiedzy
Wyzwalanie naturalnych popędów twórczych i badawczych
Zdobywanie wiedzy
ŚRODOWISKO SZKOLNE
Naturalna forma życia społecznego
Embrionalne społeczeństwo
miejsce pobierania lekcji
WIEDZA
O wartości decyduje użyteczność
Zdobywana przez pracę działanie
Wartość autoteliczna (jest celem sama w sobie)
UCZEŃ
W centrum
Aktywny
Osobnik egoistyczny, bierny
NAUCZYCIEL
Dokonuje doboru wpływów
Pomaga się do nich ustosunkować
Nie narzuca wyobrażeń
W centrum
Narzuca światopogląd
Uczy na jedną modłę
SZKOŁA - rozwój aktywności dzieci - praktyka
rozwój wrodzonych zdolności
uzyskanie bogatego i różnorodnego doświadczenia
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)