Produkty turystyki miejskiej i kulturowej- wykład 8

Nasza ocena:

5
Pobrań: 315
Wyświetleń: 1638
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Produkty turystyki miejskiej i kulturowej- wykład 8 - strona 1 Produkty turystyki miejskiej i kulturowej- wykład 8 - strona 2 Produkty turystyki miejskiej i kulturowej- wykład 8 - strona 3

Fragment notatki:

Produkty turystyki miejskiej i kulturowej dr Małgorzata Czornik
Wykład 8
Rodzaje turystyki kulturowej
Turystykę kulturową dzielimy na 3 rodzaje:
Turystyka kultury wysokiej:
- turystyka dziedzictwa kulturowego,
- turystyka muzealna,
- turystyka literacka,
- turystyka eventowa kultury wysokiej.
Turystyka edukacyjna:
- podróże studyjne,
- podróże tematyczne,
- podróże językowe,
- podróże seminaryjne.
Powszechna turystyka kulturowa:
- turystyka miejska,
- turystyka kulturowa obszarów wiejskich,
- turystyka etniczna,
- kulturowa turystyka militarna,
- turystyka obiektów przemysłowych i technicznych,
- turystyka żywej historii,
- turystyka kulturowo-przyrodnicza,
- turystyka egzotyczna,
- turystyka religijna i pielgrzymkowa,
- turystyka kulinarna,
- turystyka hobbystyczna,
- turystyka regionalna.
PYT. 25 SPECYFIKA PRODUKTÓW TURYSTYKI KULTUROWEJ
PRZYPOMNIENIE: Produkt turystyki kulturowej jest przymiotnikowym typem produktów turystycznych, analogicznie jak produkty turystyki aktywnej, wypoczynkowej, uzdrowiskowej, biznesowej, agroturystyki. Kryterium wyróżniającym tę grupę produktów jest to, że rdzeń produktu kulturowego tworzy atrakcja (walor) krajoznawcza, przyciągająca turystów zainteresowanych kulturą. Nie można mówić o jednym i jednolitym produkcie turystyki kulturowej. Odróżnić należy też marketing kultury (prowadzony celem jej promocji) oraz marketing przez kulturę (sponsoring kultury). Liczne badania, w tym wizerunku i motywacji, wskazują, że podstawową wartością jest suma atrakcji miejsca docelowego, jak i innych składowych klasycznie rozumianego produktu turystycznego. Jednym z przykładów produktów turystyki kulturowej są miasta. Na taki produkt składa się wiele subproduktów, w tym nawet inwestycyjny (Stanowicka-Traczyk 2008). Nie istnieje marka miejsca jako sama w sobie: abstrakcyjny Kraków, Paryż czy Zakopane. Zawsze współtworzą go w różnych stopniu submarki. Dużą umiejętnością w promocji miasta jest znalezienie swoistego parasola - komunikatu jednowątkowego zwanego single minded proposition. Składnikami decydującymi o atrakcyjności i konkurencyjności miejsca docelowego są: dostępność transportowa, wizerunek i tożsamość2, atrakcje w celu, wydarzenia, cena, infrastruktura. Stąd też wzbogacanie lokalnej oferty turystycznej (poszerzanie produktu) pozwala na jego pozycjonowanie w stosunku do konkurencji. Wiele miast europejskich pozycjonuje się w podobny sposób, tak więc znalezienie wyróżniającego motywu komunikacyjnego jest niezwykle trudne:

(…)

… motywu komunikacyjnego jest niezwykle trudne: miasta włoskie: o silnym obrazie; pozycjonują się na rynkach poprzez sieć „miast sztuki”, miasta hiszpańskie: dziedzictwo kulturowe jest osią przewodnią promocji poprzez miasta wpisane na listę UNESCO. Ich pozycjonowanie opiera się na takich składowych produktu, jak gastronomia, festiwale, oferta „nocna”, miasta niemieckie: kilka miast o słabszym obrazie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz