Produkty turystyki miejskiej i kulturowej dr Małgorzata Czornik
Wykład 6
Klasyfikacje atrakcji turystycznych
J. Swarbrooke za Puchalska- Miętus 2000:
naturalne- związane z elementami środowiska naturalnego
dzieła stworzone przez człowieka, ale w innym celu niż turystyczny
miejsca zaprojektowane i zbudowane od podstaw jako atrakcje
imprezy sportowe, kulturalne, religijne itp.
Grypy turystycznych atrakcji miejskich (A. Mikos von Rohrscheidt) :
obiekty zabytkowe
muzea ( galerie, wystawy)
wydarzenia (eventy)
możliwość spaceru połączona z dokonywaniem zakupów
Różnią się one m.in. lokalizacją w przestrzeni miasta, czasem udostępniania i jego ceną oraz rodzajem podmiotów zainteresowanych ich oferowaniem
Atrakcje turystyczne miasta ( koncepcja M. Jansen Verbeke za A. Matrczak, A. Płoński)
pierwotne- miejsca rozrywki (w skład których wchodzą usług kulturalne, sportowe, rozrywkowe) oraz otoczenia czasu wolnego ( obiekty- budowle, ulice), cechy socjo- kulturalne ( zwyczaje, język, gościnność). Są podstawą do tworzenia pozostałych atrakcji.
- wpływają na wybór miasta jako miejsca (celu) podróży turystycznej
- aktywizują rozwój turystyki w mieście ( miejsca pracy, dochody, profil edukacji itp.)
- oddziałują na rozwój infrastruktury turystycznej ( inwestycje)
wtórne- hotele, gastronomia, centra handlowe, jarmarki - wpływają na powstawanie dzielnic turystycznych miasta (TBD- Tourist Business District), najczęściej w śródmieściu w oparciu o bazę noclegową. - są niezbędne dla utrzymania odpowiedniego poziomu usług turystycznych i pozycji w rankingu ośrodków turystycznych.
warunkowe- dostępność komunikacyjna, transport wewnętrzny ( np. bryczki) i zewnętrzny, punkty informacji turystycznej.
Klasyfikacja atrakcji turystycznych ( A. Matczak):
podstawowe- głównie związane z architekturą, położeniem oraz funkcjami miejskimi:
- układ urbanistyczny, budynki, budowle, zespoły budynków, dzielnice itp. oraz elementy dekoracji zagospodarowania przestrzennego, zarówno zabytkowe jak i współczesne.
- elementy kultury miejskiej np. instytucje ( muzea, teatry, galerie), wydarzenia ( imprezy)
- zakłady produkcyjne, przemysłowe,
- obiekty rekreacyjne np. ogrody zoologiczne,
- obiekty rynku konferencyjnego np. sale, centra zjazdowe.
drugorzędne- hotele, obiekty gastronomiczne, handlowe itp. nie są celem, ale istotnie przyczyniają się do budowania atrakcyjności turystycznej.
warunkowe- transport, pozostała infrastruktura oraz gościnność.
(…)
… infrastruktura oraz gościnność.
Warunki wytworzenia miejskiego produktu turystycznego
Produktem miasta jest dobro przeznaczone na sprzedaż. Zatem, jeśli ktoś wytworzył coś nie na sprzedaż, to nie jest produktem. Produktem jest wszystko, co można urynkowić (cena, popyt, podaż, dobro, które może być przedmiotem transakcji). Cechy produktu miasta: 1. Produkt miasta jest rezultatem działań zbiorowych wielu ludzi…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)