PRODUKT - wszystko, co jest oferowane na rynku, aby zaspokoić potrzeby, oczekiwania i pragnienia klientów (dobro materialne, usługa, miejsce, osoba, organizacja, idea, itp.). W marketingu produkt jest określany jako zestaw korzyści dla nabywcy.
W strukturze produktu można wyodrębnić warstwy
Rdzeń produktu - zapewnienie (podstawowych) korzyści dla nabywcy (tego co nabywca rzeczywiście kupuje). W warunkach słabo rozwiniętej produkcji rdzeń produktu może przybierać formę produktu rzeczywistego (samochód w wersji standardowej).
Produkt rzeczywisty
Produkt poszerzony - nowe lepsze rozwiązanie (np. dodatkowe wyposażenie). Upowszechnienie się produktu poszerzonego powoduje, że staje się on produktem rzeczywistym.
Produkt potencjalny - firma podaje go by sprostać konkurencji. Produkt bardziej atrakcyjny, posiadający dodatkowe funkcje)
Rodzina produktów - wszystkie produkty, które mogą zaspokoić podstawowe potrzeby nabywców w rozsądnym stopniu
Klasa produktów - są to produkty w ramach rodziny, która posiadają spójne cechy użytkowe
Linia produktów - grupa produktów blisko związanych racji podobnego działania, sprzedawanych tym samym klientom, dostarczanych tymi samymi kanałami dystrybucji lub znajdujących się w podobnej klasie cenowej.
Typ produktu - produkt posiadający określone wyróżniające go cechy użytkowe.
Asortyment produktów - jest zbiorem wszystkich produktów, oferowanych nabywcom przez firmę.
*Długość asortymentu - ogólna ilość produktów w asortymencie firmy.
*Spójność asortymentu - mówi jak blisko powiązane są ze sobą różne linie produktów jeśli chodzi o ich zastosowanie, wymogi produkcyjne, kanały dystrybucji.
*Szerokość asortymentu - liczba wszystkich linii produktów firmy.
*Głębokość asortymentu - ilość wariantów produktów oferowanych w ramach każdej linii.
MARKA - to nazwa, termin, symbol, wzór, kompozycja kolorystyczna, melodia lub ich kombinacja, stworzona do potrzeb identyfikacji produktów, w celu odróżnienia ich od produktów konkurencyjnych. Marka składa się z części werbalnej lub niewerbalnej (logo).
Logo - symbol, znak graficzny, specyficzny kształt liter i cyfr, wyróżniające kolory, melodia (kolory firmowe Pepsi, stylizowany żuraw LOT, sygnał dźwiękowy stacji radiowej).
Znak towarowy - wpływa na pozycję rynkową przedsiębiorstwa, jest składnikiem jego majątku podlegającym ochronie. Jest (cały lub jego część) zastrzeżony prawnie - znak handlowy [trade Mark]. Znak handlowy jest pojęciem prawnym. Znak towarowy łączy w sobie pojęcie nazwy i marki handlowej.
Nazwa handlowa - to nazwa lub skrót nazwy przedsiębiorstwa wytwarzającego produkt lub zajmującego się jego sprzedażą (BMW, Triada, Perła)
(…)
…, powszechnie znane oraz sławne (rozpoznawane przez większą część konsumentów, korzystają one z pełnej ochrony prawnej)
Od kiedy Polska stała się członkiem porozumienia madryckiego o międzynarodowej rejestracji znaków towarowych (w 1991r.) Urząd Patentowy przekazuje znak zarejestrowany w Polsce do biura Światowej Organizacji Własności Intelektualnej w Genewie. Stamtąd informacja o tym fakcie trafia…
…)
Znaki kombinowane[hybrydy]łączą znak firmowy z markami dla linii produktów[Opel Astra/Vectra/Omega]
Marka parasol - którą są nazywane wszystkie produkty firmy spełniające różne funkcje, zaspokajające różne potrzeby (Canon, Daewoo)
Rozciąganie marki:
W obrębie rodziny [kosmetyki Adidas dla sportowców]
W obrębie linii [Ajax - płyn do czyszczenia]
Udzielenie licencji na używanie marki (Benetton)
Znak…
… dystrybucji, stabilność, wielkość rynku, możliwość przekraczaniu granic geograficznych. Silna marka oznacza istnienie grupy lojalnych klientów.
Marka zapewnia ochronę prawną unikalnych cech produktu, które zostałyby w przeciwnym wypadku skopiowane przez konkurencję. Marki pomagają w segmentacji rynku. Dobrze oceniane marki ułatwiają budowę image całej firmy.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)