Produkt- rodzaje, cechy, struktura, życie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 147
Wyświetleń: 1540
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Produkt- rodzaje, cechy, struktura, życie - strona 1 Produkt- rodzaje, cechy, struktura, życie - strona 2

Fragment notatki:


Produkt - jest to wszystko to, co przeznaczamy na wymianę, towary, usługi, przedsięwzięcia, projekty, miasta, gminy, itp.; jest to suma jego atrybutów mająca na celu zdolność zaspokajania potrzeb. Marketing obejmuje wszystkie dziedziny życia społeczno - gospodarczego, ale bez wątpienia jest fakt, że nie miałby on racji bytu bez produktu. Wyróżniamy 6 grup asortymentowych: • jakość • asortyment • opakowanie • gwarancja • usługi (serwis) • marka produktu. Jakość jest to wypadkowa złożona z 3 punktów widzenia, a mianowicie: • aspekt techniczny - na podstawie parametrów technicznych, • aspekt ekonomiczny - koszty, ceny, zyski, rentowność, • aspekt marketingowy - przystosowanie do potrzeb. Jakość w sensie ekonomicznym - ocena finansowa aspektu technicznego Informowanie klienta o jakości: 1. Uświadamianie parametrów technicznych (język korzyści) w sposób zrozumiały dla klienta 2. Cena (w przypadku produktów luksusowych cena jest zaokrąglana) 3. Opakowanie (rodzaj materiału, kształt) 4. Miejsce dystrybucji Asortyment - zróżnicowanie odmian oferowanego produktu. Kształtowanie asortymentu: 1. Czynniki wytwórcze • rodzaj maszyn (specjalistyczne, uniwersalne) • rezerwy zdolności produkcyjnych • surowcowe (jakość surowca, odpadowe, uboczne) 2. Czynniki ekonomiczno - finansowe • zwiększenie sprzedaży • niwelowanie sezonowości sprzedaży • przepływy finansowe • koszty zamrożenia • długość serii produkcyjnych (koszty) • koszty przestawienia (przezbrojenia) 3. Czynniki marketingowe • potrzeby odbiorców (segmenty rynku) • kompleksowość zakupów • strategia konkurencji • sprawność logistyczna (ciągłość, kompletność, terminowość) • cykl życia produktu (fazy, przedłużanie) • image (wizerunek) Rodzaje asortymentu: • szeroki (liczba różnych produktów) - głęboki (liczba odmian danego rodzaju produktu, liczba asortymentowa), cecha możliwość wyboru (klasyczne domy towarowe - ceny wyższe o 20-30%) • głęboki - wąski ( sklep specjalistyczny) • płytki (duża liczba produktów, a mały wybór asortymentowy, np.: sklepy dyskontowe) - szeroki • szybko (-wolno) rotujący • jakościowy • cenowy • grupy cenowe • wzbogacony - zubożały • podstawowy - uzupełniający • produkcyjny - handlowy Opakowanie - funkcje, jakie ono pełni: 1. ochronna (transport, składowanie, kradzież, ubytki naturalne) 2. dozowanie sprzedaży (podzielność produktu) 3. informacyjna 4. promocyjna 5. różnicowanie • faktyczne • pozorne (BEER - fikcyjne) 6. ekonomiczne • wykorzystanie opakowań do innych celów • dostosowanie do potrzeb obrotu (hurt, detal) Marka produktu - rysunek, litera (y), wyraz, kompozycja, kolorystyka Funkcje marki produktu: 1. identyfikacyjna produktu z nadawcą znaku (efekt monopolu) 2. fikcyjne zróżnicowanie ( w subiektywnym otoczeniu klienta może okazać się, że oferowany produkt, jest w rzeczywistości zupełnie innym produktem) ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz