Procesy decyzyjne - pojęcie decyzji organizacyjnej, problemy rozstrzygane przez decyzje organizacyjne, sytuacje decyzyjne procesów i ich rodzaje.
Proces decyzyjny jest to wybór jednego z możliwych w danej sytuacji decyzyjnej wariantów działania. Najważniejsze decyzje dotyczą:
- ustalania celów organizacyjnych
- wybór działań i środków niezbędnych do realizacji obranych celów - pozyskiwanie odpowiednich ludzi i kierowanie ich zachowaniami organizacyjnymi.
Proces podejmowania decyzji przebiega w określonym kontekście przez:
- zmienne sytuacyjne związane z istotą problemu
- siłę władzy, wiedzy, uznawane wartości i cechy osobowości
- poziom społecznej akceptacji
Sytuacje decyzyjne procesów mogą mieć charakter:
a). rutynowy (problemy pojawiają się z przewidywalną regularnością
b). nie rutynowy, w którym wyróżniamy:
- sytuację kryzysową (nieprzewidywalna, wysoki poziom ryzyka decyzyjnego, ograniczony czas na podjęcie decyzji)
- sytuację innowacyjną (nieprzewidywalna, wysoki poziom, czas nielimitowany)
- sytuację inercyjną (nieprzewidywalna, nieograniczony czas na podjęcie decyzji)
- sytuację okolicznościową ( nieprzewidywalna, poziom ryzyka - wysoki, czas nielimitowany)
- sytuację refleksyjna (przewidywalna, czas ograniczony, ryzyko wysokie)
- sytuację deliberacyjną (przewidywalna, czas nieograniczony, ryzyko wysokie)
Problemy wymagające rozwiązania mogą być:
- powtarzalne lub precedensowe
- przewidywalne lub nieprzewidywalne
- proste lub o różnym stopniu złożoności
- dysfunkcjonalne (dewiacyjne) lub funkcjonalne (rozstrzygnięcie procesów sprzyja rozwojowi organizacji)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)