Proces zarządzania organizacjami

Nasza ocena:

3
Pobrań: 784
Wyświetleń: 2982
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Proces zarządzania organizacjami - strona 1

Fragment notatki:

PODSTAWY ZARZĄDZANIA
Temat: Proces zarządzania organizacjami.
Historia starożytna:
Zarządzanie zasobami ludzkimi w celu realizacji wielkich przedsięwzięć (7 cudów świata) - od zarania dziejów sztuka kierowania ludźmi.
Kształtowanie się funkcji kierowania:
planowanie
organizowanie
motywowanie
kontrolowanie
zarządzanie
Potrzeby ludzkie - źródło postępu; dążenie do zaspokojenia zmiany w dążeniu wytwórczym (rewolucja przemysłowa) = postęp techniczny, technika faszynowana, doskonalenie narzędzi; podział pracy; standaryzacja produkcji
Wyodrębnienie wielkich gałęzi:
- budownictwo
- transport
- łączność
- handel
- przemysł
- rolnictwo
- leśnictwo
Zawody/specjalności - jedna operacja, czynność
Koncentracja produkcji, wzrost stopnia złożoności
Poszukiwanie nowych sposobów kierowania organizacjami gospodarczymi
- intuicja
- zmysł organizacyjny (to zawodzi)
Problem: pracy, organizacji, kierowania
Naukowe podstawy
Konieczność poszukiwania nowych form organizacji
Nauka o zarządzaniu rodzi się w XIX/XX w.
- nauka
- sztuka umiejętności
- decyzje dają się programować/ matematyka
- działalność kierownicza
Taylor 1903 r. „shop managment”
Ross Weber: wiedza bez umiejętności jest bezużyteczna lub niebezpieczna
Umiejętność bez wiedzy = stagnacja
KIEROWANIE A ZARZĄDZANIE
Prof. Zieleniewski: kierowanie to oddziaływanie jednego obiektu (kierującego) na inny obiekt (kierowany) zmierzające do tego aby obiekt kierowany zachowywał się (działał lub funkcjonował) kierunku osiągnięcia postawionego przed nim celu.
Kierowanie jest procesem, w którym można wyróżnić:
podmiot kierowania (obiekt kierujący)
pojedynczy
zbiorowy (aparat zarządzania - kadra kierownicza z wyposażeniem technologicznym, informatycznym) na ogół człowieka świadomie kierujący realizacją celów, zastępujący czasem siebie automatycznym urządzeniem.
przedmiot kierowania (kierowany)
ludzie (kierowanie w wąskim znaczeniu: kierowanie ludźmi); kierowanie jest sztuką pracowania z góry określonych zadań przez wysiłek innych ludzi
istoty żywe (zwierzęta: hodowlane, tresowane)
mechanizmy (pracujące maszyny, pojazdy w ruchu)
stosunek nadrzędności i podporządkowania
cele do których kierowanie zmierza - cel działania: przyszły pożądany stan rzeczy lub procesu, który ma być wytwarzany lub zachowany po to, aby zaspokajał określoną potrzebę ludzi. Cele mogą być mniej lub bardziej złożone, ale dzięki nim proces kierowania staje się wyodrębnioną całością, w której istnieją powiązanie (wyodrębności i podporządkowania) oparte na władzy.


(…)

… na zasadach ogólnych
przedsiębiorstwo użyteczności publicznej
CELEM przedsiębiorstwa użyteczności publicznej jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb ludzkości, czyli:
zaspokajanie potrzeb w zakresie komunikacji miejskiej
w zakresie dostarczania energii
w zakresie inżynierii sanitarnej
Przedsiębiorstwo takie może być zlikwidowane lub postawione w stan upadłości jeśli jego dalsze istnienie…
… systemowy
3 modele w organizacji:
- model homo economicus (człowiek jest istotą racjonalną, podatną głównie na oddziaływanie bodźców materialnych, powinno być ściśle określone przez rygorystyczne przepisy - system nagród i kar; organizacja jako maszyna, która ma realizować wytyczone cele, człowiek - trybikiem, wykonującym określone zadania - determinizm [podstawy nurtu klasycznego])
- model homo socius
… (ubezpieczeniowe) np. ochrona mienia i osób
RACHUNKOWE np. bilans
ADMINISTRACYJNE - kontrolowanie
- przewidywanie
- rozkazywanie
- organizowanie
- koordynowanie
Nowa fala: kładą nacisk na rolę jednostek ludzkich, na osiąganie sukcesów w organizacji.
Nurt psychosocjologiczny: (Elton Mayo) ludzie oprócz pieniędzy chcą uznania, szacunku, ważne są więzi nieformalne
Western Electric Company Hawthorne efekt - większa…
… umowne, formą takiego zrzeszenia jest konsorcjum.
Kartele i syndykaty - na ogół stara forma integracji, która rozwinęła się na gruncie amerykańskim. Kartel opiera się na powiązaniu prawie wszystkich przedsiębiorstw danej branży, celem ograniczenia konkurencji i zapewnienie sytuacji quasimopolistycznej. Podstawą są umowy kartelowe, najczęstszą formą są porozumienia o poziomie ceny, warunkach płatności i sprzedaży. W ściślejszych umowach określa się również podział zysku i limity kartelowe. Cena ustalona jest tak, aby cały kartel przynosił zysk. Kartel może pokrywać straty najsłabszych członków. Przedsiębiorstwa nie tracą swojej samodzielności i poza ograniczeniami wynikającymi z umowy mogą podejmować decyzje samodzielnie. Wyższą formą jest syndykat, przy czym syndykat polega na wspólnym organizowaniu…
… zainteresowanych do projektowania zmian). Po wprowadzeniu zmian następuje spadek sprawności organizacji.
negocjacje i uzgodnienia (gdy osoba lub grupa traci przywileje na zmiany - coś innego zaproponować, aby zrównoważyć utracone korzyści)
manipulacja i kooptacja (w ukryty sposób przeciągają ludzi od oporu do poparcia dla zmiany lub kooptują daną osobę i jej powierzają określoną funkcję w prowadzeniu zmian…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz