To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zachowania konsumentów Wykład 5 dr hab. Agata Małysa- Kaleta Proces wyborów konsumpcyjnych:
1. Czynniki wewnętrzne
2. Czynniki zewnętrzne
3. System informacji o rynku dóbr i usług.
Informacje do konsumenta pochodzą z różnych źródeł i są przekazywane z pomocą różnych środków przekazu. Proces komunikowani się uczestników rynku:
sytuacja rynkowa w gospodarce zrównoważonej
sytuacja rynkowa w gospodarce niedoborów. Sytuacja w gospodarce zrównoważonej wskazuje/ umożliwia równorzędny przepływ informacji między uczestnikami rynku, ponieważ warunkiem tej równowagi jest swoboda wyboru konsumenckiego. Takiego warunku nie spełnia gospodarka niedoboru. Nie mamy tam silnej formy oddział za pomocą informacji.
Od czego zależy zapotrzebowanie konsumenta na informacje:
cechy demograficzne
cechy społeczne
cechy zawodowe
status ekonomiczny
znaczenie zakupu
charakter nabywanego dobra.
Są to informacje o wydarzeniach politycznych, społecznych i innych, które konsument wkomponowuje w swój proces decyzyjny, czyli informacje o stabilności gospodarki wpływają stabilizująco na zachowania konsumentów, a wszelka destabilizacja destabilizuje zachowania konsumentów. Z jakich źródeł informacji korzysta konsument?
SYSTE INFORMACJI DLA POTRZEB DECYZYJNYCH KONSUMENTA
ŹRÓDŁA INFORMACJI
instytucjonalne (formalne)
promocja, w szczególności reklama, które z założenia służą przede wszystkim przedsiębiorstwu
propagandę marketingową
edukację konsumencką (działalność informacyjna doradcza która służy konsumentowi)
nieformalne (prywatne) - sąsiedzi, przyjaciele znajomi, rodzina, które z punktu widzenia konsumenta traktowane są jako najbardziej wiarygodne. Przekaz prywatny informacji realizuje się nie tylko w skali kraju, ale też w skali międzynarodowej. ŹRÓDŁA INFORMACJI Z PUNKTU WIDZENIA MARKETINGU:
ŹRÓDŁA OSOBISTE rodzina, przyjaciele, znajomi
ŹRÓDŁA HANDLOWE (reklama, personel sprzedaży, opakowane, wystawy)
ŹRÓDŁA PUBLICZNE (środki masowego przekazu, organizacje konsumenckie)
PRAKTYCZNY KONTAKT Z PRODUKTEM (obsługa, oglądanie, używanie)
KANAŁY KOMUNIKACJI PRZEDSIĘBIORSTWA Z RYNKIEM: (Z KONSUMENTEM)
Kanały osobiste:
kanały zwolenników (inaczej kanały sprzedawców)
kanały ekspertów (niezależni specjaliści)
kanały społeczne (znajomi itp.)
W tworzeniu KO duże znaczenie ma kreowanie tzw. liderów opinii. Są to osoby, które ze względu na swoją pozycję, funkcję, wiedzę, wykształcenie mogą stanowić wzór do naśladowania.
(…)
… do naśladowania. kanały nieosobiste
środki masowego przekazu (media)
nastrój
wydarzenia
Rola kanałów osobistych wzrasta wtedy, kiedy zakup jest drogi, nabywany rzadko, związany z ryzykiem i kiedy wskazuje na gust albo status użytkownika. CZYNNIKI INSPIRUJĄCE I MODYFIKUJĄCE ZACHOWANIA KONSUMENTÓW:
potrzeby
pragnienia
motywy
instynkty
postawy
aspiracje
preferencje
Teoria potrzeb
HEDONIZM (Epikur, III w. pne.) „Szczęście jest największym darem a celem wyjaśnienie na czym polega i jak je osiągnąć”.
Potrzeby
naturalne i konieczne (fizjologiczne)
naturalne i niekonieczne (seksualne)
nienaturalne i niekonieczne (wyższe potrzeby)
K. Menger (1840- 1921): tablica skali potrzeb; wzrost dochodu prowadzi do zaspokojenia w coraz większym stopniu potrzeby najpilniejszej a nadwyżka dochodu jest przeznaczona na coraz lepsze…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)