To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zachowania konsumentów Wykład 6 dr hab. Agata Małysa- Kaleta PRAWIDLOWOŚCI W ROZWOJU LUDZKICH POTRZEB
Wyższe potrzeby są wyrazem rozwoju ewolucyjnego
wyższe potrzeby pojawiają się później w rozwoju ontogenetycznym
Im wyższa potrzeba tym ma mniejsze znaczenie dla biologicznego przetrwania
zaspokojenie potrzeb wyższych prowadzi do bardziej subiektywnych, pożądanych skutków
potrzeby wyższe wymagają lepszych warunków zewnętrznych do spełnienia
osoby, których potrzeby niższe i wyższe są zaspokojone, większą wagę przypisują potrzebom wyższym
potrzeby niższe są łatwiejsze do określenia, o wie bardziej namacalne, konkretnie umiejscowione. Właściwości ludzkich potrzeb
niepoliczalność
nieskończoność
nieograniczoność
zmienność w czasie
ograniczony zakres i pojemność
różna intensywność ujawniania się
następstwo pojawiania się potrzeb wyższych po zaspokojeniu potrzeb niższych
niska substytucyjność pomiędzy różnymi grupami potrzeb
komplementarność
substytucyjność
konkurencyjność
synergizm
KRYTERIA KLASYFIKACJI POTRZEB:
ŹRÓDŁO (fizjologiczne, psychiczne, społeczne)
PODMIOT (indywidualne, zbiorowe)
PRZEDMIOT (żywieniowe, bezpieczeństwa, mieszkaniowe, edukacyjne, leczenie…)
FUNKCJA (biologiczne, psychiczne, gospodarcze, społeczne, kulturalne)
PILNOŚĆ (bardzo pilne, pilne, mniej pilne)
SYSTEM DWUDZIELNY: wrodzone i nabyte, pierwotne i wtórne
SYSTEM TRÓJDZIELNY (prof. Szczepanski): rzeczywiste (wynikają z faktycznego braku czegoś), otoczkowe (oprócz składnika rzeczywistego mają tzw. otoczki- społeczne, kulturalne np. jesteśmy głodni to jemy obiad w luksusowej restauracja- to jest ta otoczka), pozorne (powstają poprzez rozwój potrzeb otoczkowych i nie zawierają składnika rzeczywistego np. narkomania, pijaństwo itp.)
SYSTEM CZTERODZIELNY: fizjologiczne, emocjonalne, intelektualne i duchowe
Potrzeby pierwotne to potrzeby np. potrzeby fizjologiczne.
potrzeby wtórne wymagają określonych usług i produktów, żeby zostały zaspokojone. Motywy określają konkretne zachowania; są bezpośrednim motorem i przyczyna zachowania; uruchamiają celowe działanie
są odnawialne w czasie
uwarunkowane biologicznie, społecznie
Motywy
Aktywizujące komponenty (emocje, instynkty)
poznawcze komponenty (podmiot, siła intencji, cel sytuacja bodźcowa, środki działania)
(…)
… i intelektualnej (np. popęd, zdolności poznawcze, emocje, wiedza)
Energia wewnętrzna jest wytwarzana przez organizm pod wpływem bodźców wewnętrznych (potrzeby fizjologiczne) i bodźców zewnętrznych (z otoczenia np. reklama)
Pomiar motywacji:
na poziomie fizjologicznym (EEG, ocena funkcji narządów, EDR)
na poziomie motorycznym (ruch głowy, bezpośrednie zachowanie, reakcja twarzy, oczu)
na poziomie przeżyć…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)