Proces ustawodawczy-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 420
Wyświetleń: 1939
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Proces ustawodawczy-opracowanie - strona 1 Proces ustawodawczy-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

PODSTAWY PRAWA DLA DZIENNIKARZY
Konstytucja: określa podstawowe zasady ustrojowe; wskazuje, jakie są podstawowe kompetencje poszczególnych organach władzy; określa podstawowy kanon praw; Zgłodzenie inicjatywy ustawodawczej
Kto: posłowie- komisje sejmowe lub 15 posłów; senat- izba jako całość; rada ministrów; prezydent; 100.000 obywateli z czynnym prawem wyborczym - projekt do marszałka wraz z uzasadnieniem: * dlaczego pojawia się projekt ustawy, jaki jest cel ustawy;
* przedstawienie dotychczasowego stanu prawnego i jakie będą skutki ewentualnego wejścia w życie (np. ekonomiczne- każde uzasadnienie musi wskazywać źródło finansowania i kosztów związanych z ustawą)
* że istnieje zgoda z pewnymi zasadami prawnymi w kraju i z UE
2. Rozpatrywanie aktu normatywnego przez sejm- czytanie;
- I czytanie: przedstawiany projekt ustawy i jego uzasadnienie, nie na posiedzeniu plenarnym tylko w komisji sejmowej (np. czytanie plenarne- uchwalanie ustawy budżetowej, zmiana konstytucji, zmiana dużych ustaw podatkowych, zmiana kodeksów; debata, nie są limitowane w czasie
- posłowie mogą odrzucić ustawę w całości,
- może nastąpić zgłoszenie i przyjęcie poprawek- jeżeli komisja uzna, że jest prawidłowa 
- II czytanie- komisje sejmowe na posiedzeniu plenarnym, posłowie mają prawo zgłaszania poprawek; ustawa o zwrocie tej ustawy do komisji sejmowych;
- III czytanie- na posiedzeniu plenarnym- rozpoczyna się od sprawozdania, które przedstawia poseł- następuje głosowanie; jeśli zwykła ustawa- zwykła większość głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów; jeśli konstytucja- 2/3 głosów przynajmniej połowy wszystkich posłów; jeśli odrzucenie ustawy- kosz
Po uchwaleniu ustawy przez sejm  marszałek sejmu  senat- 30 dni na zajęcie stanowiska: może przyjąć taką ustawę bez poprawek; ma możliwość odrzucenia ustawy w całości (bezwzględna większość głosów), nie może odrzucić ustawy budżetowej; może przyjąć ustawę budżetową, ale wnieść własne poprawki; Przyjęta  prezydent
Przyjęta z poprawkami  sejm (ten głosuje nad stanowiskiem senatu; jeśli odrzuci ustawę, jest ona zaakceptowana we wcześniejszej formie) 
Do prezydenta do podpisu- jeśli się zgadza- podpis od razu skierowana do publikacji w DZ.U.; ma 21 dni na podjęcie decyzji; może odmówić podpisania ustawy w całości- prezydent ma prawo veta ustawa ponownie wraca do sejmu: głosowanie nad vetem prezydenta; żeby odrzucić weto prezydenta 3/5 głosów przy obecności przynajmniej połowy ustawowej liczby posłów jeśli to się uda- ustawa wraca do prezydenta i musi ją bezwzględnie podpisać w ciągu 7 dni; jeżeli prezydent ma wątpliwości co do zgodności z konstytucji- może ją skierować do TK;


(…)

…- prezydent może podpisać konstytucję z odrzuceniem tych niezgodnych reguł, a sejm może je uzupełnić, ale po wejściu tego aktu w życie; po podpisaniu prezydenta skierowana ustawa do DZ.U. i po vacatio legis może wejść w życie; W sejmie nie ma limitu czasu; w senacie- 30 dni na rozpatrzenie ustawy; prezydent- 21 dni na podpisanie ustawy; jeśli veto i zostanie odrzucone i wraca u. do prezydenta- ma 7 dni.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz