Procedury ostrożnościowe i sanacyjne. Relacja łącznej kwoty długu publicznego, powiększonej o kwotę przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji, udzielanych przez podmioty sektora finansów publicznych do produktu krajowego brutto kształtuje się na poziomie uznanym przez ustawodawcę za niekorzystny, uruchamiane są PROCEDURY OSTROŻNOŚCIOWE , a w krańcowym przypadku PROCEDURY SANACYJNE. Mają one uchronić państwo przed dostaniem się w pułapkę zadłużeniową. PUŁAPKĄ ZADŁUŻENIOWĄ to sytuacja, w której związek publicznoprawny, nie będąc w stanie spłacić na bieżąco zadłużenia wraz z odsetkami, zaciąga nowe pożyczki, które w coraz większym stopniu służą spłacie samych odsetek od zadłużenia. Proces ten doprowadzić może w skrajnych wypadkach do REPUDIACJI , tj. odmowy zapłaty należności wynikających z zadłużenia. Rada Ministrów obowiązana jest do przedstawienia Sejmowi programu sanacyjnego. Gdy kwota państwowego długu publicznego , powiększono o kwotę przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji, udzielonych przez podmioty sektora finansów publicznych jest równa lub większa 60% produktu krajowego brutto, ustawa nakazuje podjęcie szeregu działań- z programem sanacyjnym włącznie. 1. podmioty sektora finansów publicznych nie mogą udzielić nowych poręczeń i gwarancji. 2. Rada Ministrów, najpóźniej w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia wspomnianej relacji, Sejmowi program sanacyjny mają na celu ograniczenie wspomnianej relacji do poziomu poniżej 60% 3. w kolejnym roku budżetowym obowiązuje zakaz udzielania nowych poręczeń i gwarancji przez podmioty sektora finansów publicznych 4. w projekcie ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy budżet państwa nie może zamykać się deficytem, a budżety jednostek samorządu nie mogą być uchwalane w sposób, który zakładałby ich deficyt. Treść procedur ostrożnościowych uzależniona jest od względnej wysokości długu publicznego. Program sanacyjny obejmuje trzy elementy: 1. podanie przyczyn kształtowania się określonej relacji państwowego długu publicznego do produktu krajowego brutto, 2. program przedsięwzięć mających na celu doprowadzenie do poprawy relacji, uwzględniający analizę limitów ilościowych i innych uwarunkowań prawnych, 3. trzyletnia prognoza dot. relacji państwowego długu publicznego do produktu krajowego brutto wraz z przewidywanym rozwojem sytuacji makroekonomicznej kraju. To zagadnienie jest bardzo obszernie opracowane w podręczniku i nie potrafię wybrać najistotniejszych informacji.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)