PRAWO KONSTYTUCYJNE - wykład 2 semestr

Nasza ocena:

5
Pobrań: 189
Wyświetleń: 1225
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
PRAWO KONSTYTUCYJNE - wykład 2 semestr - strona 1 PRAWO KONSTYTUCYJNE - wykład 2 semestr - strona 2 PRAWO KONSTYTUCYJNE - wykład 2 semestr - strona 3

Fragment notatki:

Prawo konstytucyjne
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
Nazwa „konstytucja” pochodzi od łacińskiego słowa constitutio - ustrój.
Współcześnie nazwę konstytucji nosi ustawa zasadnicza państwa. Jest to ustawa wyposażona w najwyższą moc prawną.
Określa ona podstawowe zasady ustroju politycznego państwa. Unormowana jest w niej w głównych zarysach struktura organów państwowych i sposób ich powoływania, kompetencje tych organów oraz ich wzajemne związki, wreszcie podstawowe prawa i obowiązki obywateli.
Z punktu widzenia systemu źródeł prawa jest ustawą, ale ustawą o szczególnym znaczeniu, ustawą zasadniczą.
O pierwszoplanowej roli konstytucji w systemie prawnym decydują dwie zasady:
Konstytucja może być zmieniona tylko w szczególnym trybie, nie stosowanym przy uchwalaniu innych ustaw, który charakteryzuje się zwiększonym quorum i koniecznością uzyskania kwalifikowanej większości głosów.
Wszystkie akty prawne w państwie muszą być zgodne z konstytucją.
Konstytucja stanowi prawną podstawę działalności wszystkich organów w państwie. Sejm, Senat, Prezydent i inne naczelne organy państwowe w Polsce czerpią upoważnienie do swej działalności z konstytucji RP.
Konstytucja RP została uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe, tzn. połączone izby Sejmu i Senatu w dniu 02.04.1997 r., a następnie przyjęta w ogólnokrajowym referendum.
Sejm
Sejm jest jednym z dwóch - obok Senatu - organów ustawodawczych. Jest organem przedstawicielskim, gdyż pochodzi z bezpośrednich wyborów. Zakres kompetencji obu organów ustawodawczych sprawia, że to właśnie Sejm jest głównym ośrodkiem procesu tworzenia prawa. Sejm decyduje lub współdecyduje o powołaniu podstawowych organów oraz obsadzeniu niektórych urzędów i stanowisk państwowych.
Sejm jest wybierany na 4-letnią kadencję, rozpoczynającą się w dniu zebrania się Sejmu na pierwsze posiedzenie. Składa się z 460 posłów wybieranych w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich, proporcjonalnych, w głosowaniu tajnym. Wybory zarządza Prezydent. Odbywają się w miesiącu poprzedzającym upływ kadencji. Zasady i tryb wyborów określa ordynacja wyborcza. O ważności wyborów decyduje Sąd Najwyższy, który też rozpatruje protesty zgłaszane w sprawie wyboru poszczególnych kandydatów.
Sejm może skrócić swoją kadencję mocą własnej uchwały podjętej kwalifikowaną większością 2/3 głosów ustawowej liczby posłów. Prezydent może skrócić kadencje Sejmu w przypadkach określonych w ustawie po zasięgnięciu opinii marszałków Sejmu i Senatu.
Sejm obraduje na posiedzeniach. Pierwsze posiedzenie zwołuje Prezydent w ciągu miesiąca od dnia wyborów. Obrady Sejmu są jawne. Jeśli wymaga tego dobro państwa, Sejm bezwzględną większością głosów może uchwalić tajność obrad. Uchwalenie ustawy i podejmowanie innych uchwał jest możliwe tylko wtedy, gdy w posiedzeniu bierze udział co najmniej pewna określona przepisami liczba posłów - quorum. Szczegółową organizację i tryb pracy Sejmu określa regulamin.

(…)

… z dziekanem jako przewodniczącym. Naczelnym organem samorządu adwokackiego jest Naczelna Rada Adwokacka.
Zawód radcy prawnego od początku był związany z działalności gospodarczą prowadzoną przez przedsiębiorstwa państwowe i inne tzn. jednostki gospodarki uspołecznionej, a później również spółki i inne podmioty gospodarcze. Radca prawny jest z reguły zatrudniony na stałe w jednostce gospodarczej i spełnia…
… Sejmu. Główne zadanie przypada tu komisjom senackim, które przedstawiają następnie swoje stanowisko na plenarnym posiedzeniu Senatu.
Pracami Senatu kieruje jego marszałek, a w jego zastępstwie jego wicemarszałkowie.
Senatorowie pochodzą z powszechnych, bezpośrednich wyborów odbywających się łącznie z wyborami do Sejmu
Kadencja Senatu kończy się równocześnie z kadencją Sejmu.
Prezydent
Prezydent…
…). Terytorialny zasięg działalności sądu rejonowego określa minister sprawiedliwości. Zadaniem sądu rejonowego jest rozpatrywanie w pierwszej instancji spraw cywilnych i karnych. W szczególności rozpatrują te sprawy, które nie zostały wyraźnie przekazane sądom wojewódzkim
Sądy wojewódzkie
Tworzone są dla poszczególnych województw. Do jego zadań należą:
Rozpatrywanie odwołań od orzeczeń sądów rejonowych, w tym przypadku sąd wojewódzki występuje w charakterze sądu drugiej instancji
Rozstrzyganie ważniejszych spraw w charakterze sądu pierwszej instancji
Do kompetencji sądu wojewódzkiego, jako sądu pierwszej instancji należą następujące sprawy cywilne:
O prawa niemajątkowe i łącznie z nimi dochodzone prawa majątków, oprócz spraw o ustalenie i zaprzeczenie ojcostwa i macierzyństwa oraz o przysposobienie
O ochronę praw autorskich i wynalazczych oraz praw wynikających z rejestracji wzorów użytkowych, zdobniczych i znaków towarowych
O roszczenia wynikające z prawa prasowego
O prawa majątkowe, których wartość przewyższa kwotę 15000 zł, z wyjątkiem spraw o alimenty i kilku innych
I inne
Ponadto sąd wojewódzki rozpatruje w pierwszej instancji następujące sprawy karne:
Zbrodnie (tzn. przestępstwa zagrożone karą…
… do swoich zadań, kompetencji, współdziała z sądami.
Współdziałanie polega:
Bądź na udziale w samym postępowaniu sądowym lub innym i udzielaniu pomocy jednej ze stron
Bądź na przygotowaniu sprawy sądowi
Bądź na wykonaniu innych zadań
Można do nich (uczestników) zaliczyć przede wszystkim:
Prokuraturę
Adwokaturę
Radców prawnych
Notariat
Sądy charakteryzują się:
Niezawisłością (zasada niezawisłości sędziowskiej)
Oznacza, że przy rozpatrywaniu sprawy i wydawaniu orzeczenia sędzia jest niezależny. Nie podlega nikomu, nawet najwyższym organom państwowym, ma jedynie obowiązek kierować się przepisami prawa.
Instancyjności (zasada instancyjności)
Polega na tym, że od wydanego orzeczenia każdej stronie przysługuje prawo odwołania się do sądu wyższego szczebla, czyli sądu drugiej instancji. W skutek wniesienia…
… pozbawienia wolności na czas nie krótszy od 3 lat albo karą śmierci)
Przestępstwa przeciw podstawowym interesom politycznym i gospodarczym państwa
Uprzywilejowane formy zabójstwa (np. zabicie człowieka pod wpływem silnego wzburzenia, eutanazja i inne)
Puszczanie w obieg fałszywych pieniędzy lud dokumentów
Spowodowanie powszechnego niebezpieczeństwa w znacznych rozmiarach (spowodowanie zagrożenia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz