To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SPRZEDAŻ KONSUMENCKA Sprzedażą konsumencką nazywamy dokonywaną w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaż rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tą rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Towar będący przedmiotem takiej umowy określa się mianem towaru konsumpcyjnego.
Występuje konieczność zgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Rękojmia za wady zastąpiona została odpowiedzialnością sprzedawcy za zgodność towaru sprzedanego z umową. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, gdy brak takiej zgodności w chwili wydania towaru. Ustawodawca czyni ponadto domniemanie, że w wypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru, istniała ona w chwili wydania.
W przypadku indywidualnego uzgadniania właściwości towaru konsumpcyjnego domniemywa się, że jest on zgodny z umową, jeżeli odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru, a także gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenie co do takiego przeznaczenia towaru. W innych przypadkach domniemywa się, że towar konsumpcyjny jest zgodny z umową, jeżeli nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest używany, oraz gdy jego właściwości odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju. Podobne domniemanie istnieje, gdy kupujący opiera się na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela. W szczególności uwzględnia się zapewnienia wyrażane w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru. Za niezgodność towaru z umową uważa się ponadto nieprawidłowość w jego zamontowaniu, uruchomieniu przez sprzedawcę, lub przez kupującego działającego zgodnie z instrukcją.
Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową, gdy kupujący o niej wiedział lub powinien był wiedzieć. To samo dotyczy sytuacji, gdy niezgodność wynikła z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez kupującego.
Gdy towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że wymiana lub naprawa są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Nieodpłatność oznacza, że sprzedawca ma obowiązek zwrotu kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów itd.
Jeśli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość powyższym żądaniom kupującego lub gdy naprawa lub zamiana stwarzały kupującemu znaczne niedogodności, może on domagać się obniżenia ceny lub od umowy odstąpić. Odstąpienie nie jest możliwe, gdy niezgodność z umową jest nieistotna. Kupujący musi zawiadomić sprzedawcę o niezgodności towaru z umową przed upływem dwóch miesięcy
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)