Prawo handlowe - sprzedaż konsumencka

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 693
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawo handlowe - sprzedaż konsumencka - strona 1 Prawo handlowe - sprzedaż konsumencka - strona 2

Fragment notatki:

SPRZEDAŻ KONSUMENCKA Sprzedażą konsumencką nazywamy dokonywaną w zakresie działalności przed­siębiorstwa sprzedaż rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tą rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Towar będący przedmio­tem takiej umowy określa się mianem towaru konsumpcyjnego.
Występuje konieczność zgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Rękojmia za wady zastąpiona została odpowiedzialnością sprzedawcy za zgodność towaru sprzedanego z umową. Sprzedawca odpowiada wobec kupują­cego, gdy brak takiej zgodności w chwili wydania towaru. Ustawodawca czyni ponad­to domniemanie, że w wypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru, istniała ona w chwili wydania.
W przypadku indywidualnego uzgadniania właściwości towaru konsumpcyjnego domniemywa się, że jest on zgodny z umową, jeżeli odpowiada podanemu przez sprze­dawcę opisowi lub ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru, a także gdy nada­je się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenie co do takiego przeznaczenia towaru. W innych przypadkach domniemywa się, że towar konsumpcyjny jest zgodny z umową, jeżeli na­daje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest używany, oraz gdy jego właściwości odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju. Podobne domniemanie istnieje, gdy kupujący opiera się na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, pro­ducenta lub jego przedstawiciela. W szczególności uwzględnia się zapewnienia wyrażane w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru. Za niezgod­ność towaru z umową uważa się ponadto nieprawidłowość w jego zamontowaniu, uru­chomieniu przez sprzedawcę, lub przez kupującego działającego zgodnie z instrukcją.
Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową, gdy kupujący o niej wiedział lub powinien był wiedzieć. To samo dotyczy sytuacji, gdy niezgodność wy­nikła z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez kupującego.
Gdy towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać dopro­wadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że wymiana lub naprawa są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Nieodpłatność oznacza, że sprzedawca ma obowiązek zwrotu kosztów de­montażu, dostarczenia, robocizny, materiałów itd.
Jeśli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość powyższym żądaniom kupującego lub gdy naprawa lub zamiana stwarzały kupującemu znaczne niedogodności, może on domagać się obniżenia ceny lub od umowy odstąpić. Odstąpienie nie jest możliwe, gdy niezgodność z umową jest nieistotna. Kupujący musi zawiadomić sprzedawcę o niezgodności towaru z umową przed upływem dwóch miesięcy ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz