Fragment notatki:
ZAGADNIENIA NA „ZERÓWKĘ” Z PRAWA FINANSOWEGO
POJĘCIE FINANSÓW PUBLICZNYCH.
Finanse publiczne obejmują zjawiska i procesy gromadzenia, oraz podziału środków pieniężnych, będących w dyspozycji władz publicznych. Środki te pochodzą głównie z danin publicznych, majątku publicznego, oraz z przychodów zwrotnych tj. kredytów, pożyczek i emisji papierów wartościowych. Ze środków publicznych realizowane są cele i zadania publiczne. Finanse publiczne dzielą się na finanse państwa, finanse jednostek samorządu terytorialnego, oraz finanse systemu ubezpieczeń społecznych.
FUNKCJE I ZASADY FINANSÓW PUBLICZNYCH.
Funkcje finansów publicznych - przez funkcje należy rozumieć zespół stawianych przed nimi jednorodnych zadań. Wyróżniamy funkcje: fiskalne - polega na dostarczaniu państwu i innym podmiotom publicznym dochodów przeznaczonych na realizację ich zadań; redystrybucyjna - polega na gromadzeniu środków finansowych przez określony fundusz i rozdzielaniu ich określonym podmiotom; stymulacyjna - sprowadza się do oddziaływania za pomocą rozwiązań i ukierunkowania strumieni finansowych na zachowanie różnych podmiotów; ewidencyjno-kontrolna - polega na kontroli przebiegu procesów gospodarczych za pomocą analizy kształtowania się przepływów finansowych. Ponadto można wyróżnić jeszcze funkcje:
alokacyjną (skłanianie za pomocą instrumentów właściwych finansom publicznym do efektywnej alokacji środków), rozdzielczą (podział dochodu i majątku), stabilizacyjną (zapewnianie pełnego wykorzystania czynników produkcji).
ZASADY FINANSÓW PUBLICZNYCH.
1.Zasada jawności finansów publicznych- polega na podawaniu do publicznej wiadomości informacji o wielkości gromadzonych środków publicznych i ich rozdysponowaniu. Te informacje podlegają ocenie publicznej. W ramach realizacji zasady jawności gospodarowania środkami publicznymi, zarząd jednostki samorządu terytorialnego jest zobowiązany, między innymi, do podawania do publicznej wiadomości: wykazu udzielonych poręczeń i gwarancji, z wymieniem podmiotów, których gwarancje i poręczenia dotyczą, wykazu osób prawnych i fizycznych2.Zasada przejrzystościPrzez tą zasadę będziemy rozumieli sytuacje gdzie publicznie znane i jasno określone będą:· ramy (zakres) finansów publicznych· podział zadań i kompetencji w sektorze finansów publicznych· stosowanie w sektorze finansów publicznych procedury i zasady postępowania,w tym zasady-prezentacji wyników funkcjonowania poszczególnych instytucji publicznych oraz sektora finansów publicznych jako całości.· przesłanki i założenia polityki finansowej i ich przewidywalne skutki.Bez przejrzystości finansów publicznych nie można domagać się ich jawności. Te zasady wzajemnie na siebie oddziałują. 3.Zasada efektywności finansów publicznychPolega na osiągnięciu akceptowanej relacji miedzy wielkością wykorzystanych środków publicznych i efektami ich wykorzystania. Mierzenie efektywności ma sens wtedy, gdy z nakładami(wielkością wykorzystanych środków) porównujemy efekty zewnętrze a wiec takie, które są odczuwalne przez „odbiorców” usług publicznych a nie świadczeniobiorców. Nie ma jednolitej miary efektów wykorzystania środków publicznych,nie ma, więc również jednolitej miary efektywności. Zwrócić jednak trzeba uwagę na fakt, że zły dobór miar efektu wydatków publicznych prowadzi do złych wskaźników efektywności, co powoduje niekorzystne warunki ich egzekwowania.
(…)
…-sprzedaży, pożyczki i inne o podobnym charakterze. Podatek ten płatny jest w terminie 14 dni od daty powstania obowiązku podatkowego. Natomiast płatnicy regulują podatek PCC w terminie do 7 dnia następnego miesiąca.
Zakres przedmiotowy podatku od czynności cywilnoprawnych
Podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne:
umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
umowy pożyczki,
umowy…
… powstanie obowiązku podatkowego powodują również:
zmiany wyżej wymienionych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych,
orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione powyżej.
Wyłączenia i zwolnienia przedmiotowe
Nie podlegają podatkowi (wyłączone…
… powołania się przez podatnika na fakt dokonania czynności cywilnoprawnej - jeżeli podatnik nie złożył deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych w terminie 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku, a następnie powołuje się przed organem podatkowym lub organem kontroli skarbowej na fakt jej dokonania.
16. PODATEK OD SPADKU I DAROWIZN.
Podatek od spadku i darowizny…
… projekt ustawy w trzech czytaniach.
Prawo wnoszenia poprawek do projektu ustawy przysługuje posłom i Radzie
Ministrów. Sposób procedowania określa regulamin w Sejmie. Główną rolę
w procesie prac sejmowych ma Komisja Finansów Publicznych. Sejm
uchwala ustawę budżetową zwykłą większością głosów, w obecności co
najmniej polowy liczby posłów (co najmniej 230)
• Ustawę budżetową uchwaloną przez Sejm,zgodnie…
… do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych oraz wierzytelności wynikających z nabycia tych praw,
nabycie środków z pracowniczego programu emerytalnego,
nabycie w drodze spadku środków zgromadzonych na rachunku zmarłego członka otwartego funduszu emerytalnego,
nabycie w drodze spadku środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym.
Podmiot opodatkowania
Podatnikami podatku…
… na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
spadku,
darowizny,
zasiedzenia,
nieodpłatnego zniesienia współwłasności,
zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w postaci powołania do spadku albo w postaci zapisu,
nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek jego śmierci,
nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)