Prawo administracyjne:źródła, ogłaszanie aktów normatywnych, wykładnia p. adm, podział organów adm.

Nasza ocena:

4
Pobrań: 98
Wyświetleń: 3094
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawo administracyjne:źródła, ogłaszanie aktów normatywnych, wykładnia p. adm, podział organów adm. - strona 1

Fragment notatki:

miejscowe, wspólnotowe, rozporządzenia, uchwały i zarządzenia oraz szczególne źródła prawa). Kolejnym zagadnieniem jest ogłaszanie aktów normatywnych. W następnej kolejności poruszone zostało zagadnienie wykładni prawa administracyjnego (m.in. analogie i luki w prawie). Omówiona jest też definicja: administracja, aparat administracji publicznej, podmiot administrujący, zadanie, cel, kompetencja, upoważnienie, urząd, władza publiczna, właściwość, organ administracji. Ostatnim zagadnieniem jest podział organów administracji.

PRAWO ADMINISTRACYJNE
Źródła prawa administracyjnego
Koncepcja pozytywna- przejaw woli ustawodawcy
Prawo to zespół norm uporządkowanych.
Źródła:
-ustawy
-Akty podstawowe+ normy p. wspólnotowego
-Akty prawa miejscowego
-Akty pozakonstytucyjne- administracyjne: akty wewnętrzne np. statuty, regulaminy
Cechy źródła prawa administracyjnego: -System ma szczególne cechy
-najobszerniejszy system źródeł i zróżnicowany wewnętrznie
-szczególne grupy norm
-Rozbudowane prawo wewnętrzne- duża ilość podmiotów administrujących związanych hierarchicznie
System źródeł prawa administracyjnego
Prawo miejscowe- też kształtuje pozycje jednostki
źródła praw pozostające poza tym co podaje konstytucja- np. statusy spółek
-->
[Author:nieznany]
System źródeł p. adm. jest bardzo rozbudowany i charakteryzuje go ogromna płynność, zmienność norm tego prawa. W dużej większości stanowione są przez same organy administracyjne publicznej lub zakłady administracyjne. Państwo stanowi ustawy, administracja uszczegóławia je. np. Po kilkanaście upoważnień do wydania przepisów wykonawczych.
Akty ustanowione przez administracje są aktami pod ustawowymi.
Cechy charakterystyczne dla systemu prawa administracyjnego, ale też wszystkich innych.
System ten jest uporządkowany hierarchicznie, wewnętrznie niesprzeczny. Normy niższego rzędu muszą być zgodne z normami wyższego rzędu. Z tej niesprzeczności wynika że system źródeł prawa jest hierarchiczny.
Od źródeł prawa trzeba odróżnić źródła poznania prawa. Do nich zalicza się między innymi orzecznictwo, doktryn,e interpretacje, nieformalnie źródła prawa. np. interpretacje prawa podatkowego.
Czy system prawa jest systemem zamkniętym czy otwartym?
Nie można się tak jednoznaczne opowiedzieć za zamkniętości czy otwartością. W doktrynie mówi się o względnej zamkniętości. Konstytucja stworzyła względnie zamknięty system źródeł prawa. Jest on zamknięty w stosunków do aktów powszechnie obowiązujących, natomiast otwarty wobec prawa wewnętrznego. Prawo wspólnotowe nakłada się na prawo administracyjne. Prawo wspólnotowe nie jest zamknięte. Dorobek wspólnotowy obejmuje nie tylko p. wspólnotowe, ale też orzecznictwo, soft law (rezolucje, rekomendacje, zalecenia m.in.). Żadnego z tych elementów nie można pominąć stosując prawo.
Podziały prawa:
1)Podziała prawa na powszechnie obowiązujące oraz wewnętrzne.
2)Podział prawa stanowione przez organy centralne oraz terenowe.
Do prawa wspólnotowe powszechnie obowiązującego zaliczmy p. traktatowe (wraz ze zmianami), prawo pochodne oparte na prawie traktatowym. P. pochodne to rozporządzenia (charakter zbliżony do ustaw, obowiązują wszystkie państwa i wyszkowskich obywateli, charakter generalny abstrakcyjny), dyrektywy (skierowane do państw, które mają je wcielić w życie, jeżeli państwo dyrektywy nie wdroży obywatel może się na nią powołać przed ETS-em) i decyzje (charakter indywidualny, ale czasem zawierają też normy generalne). To są normy wiążące.


(…)

… i Kierowników urzędników centralny wydają te organy.
A wojewoda wydaje dziennik wojewódzki.
Obowiązuje zasada nieodpłatnego udostępniania zbiorów dziennika ustaw, monitorów do wglądu i do pobrania w formie informatycznych nośników danych bądź też w formie elektronicznej w godzinach pracy urzędu w miejscu oznaczonym i powszechnie dostępnym. Każdy organ który wydaje dzienniki urzędowe musi prowadzić uch zbiory oraz je udostępniać. Nieodpłatne (ewentualnie pokrycie kosztów nośnika danych).
Dziennik Urzędowy UE wydawany jest przez urząd oficjalnych publikacji komisji europejskich. Składa się z trzech serii: L (legislacja, tam znajdują się rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie), C (komunikaty, informacje i zawiadomienia- ogłoszenia o naborze do pracy w instytucjach UE, streszczenia wyroków TS i sądu…
… by były tam ogłoszone. My nie mamy ustawy o stanowieniu prawa, mamy zasady techniki prawodawczej (w formie rozporządzenia czyli aktu niskiej rangi).
Tekst jednolity marszałek sejmu ogłasza gdy liczba zmian w ustawie jest znaczna lub gdy ustawa była wielokrotnie nowelizowana i posługiwanie się jej tekstem jest istotnie utrudnione.
Tekst jednolity ogłasza się w formie obwieszczenia, taks samo prostuje się błędy…
…. Zwyczaj - pewne reguły postępowania wykształcone w czasie długiej praktyki lub przec communis opinio. U nas zwyczaj nie jest źródłem prawa. Ale przepisy prawa admin. Niekiedy do zwyczaju się odwołują. Prawo miejscowe jest publikowane w wojewódzkim dzienniku urzędowym, ale też w zwyczajowym przyjętym sposobie. Do zwyczaju odsyłają reguły księgowości (do dobrej praktyki, dobrego zwyczaju) w zakresie…
… przepisów prawnych. Np. bardzo długie opóźnienie w wydawaniu przepisów ustawodawczych lub deklaracja uregulowania jakiejś kwestii w ustawie, która nie została wydana.
SN uznaje nie wydawanie przepisów ustawodawczych za delikt konstytucyjny, Szkody wynikłe z niewydania aktów normatywnych mogą być przedmiotem postępowania sądowego. Art 417 KC
-niekonsekwencji- ustawodawca decydując się na uregulowanie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz