Praca z psychologii (semestralna)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 1988
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Praca z psychologii (semestralna) - strona 1

Fragment notatki:

Tematem przewodnim jest koncepcja rozwoju człowieka według psychologii poznawczej. W pracy można znaleźć bibliografię.
Doskonała baza do przygotowania własnego referatu.


I semestr
Wydział zaoczny
Przedstaw koncepcję rozwoju człowieka według psychologii poznawczej.
Psychologia poznawcza, była odpowiedzią na niewielkie postępy w dziedzinie psychologii procesów poznawczych. Jej twórcy Bruner, Simon, Neisser, Rumelhart, Tomaszewski. Jest to nauka ściśle naukowa, a więc weryfikowalna. Lata 50-te i 60-te przyniosły dynamiczny rozwój psychologii poznawczej, bo wtedy właśnie wiedza na temat symulacji ludzkiej psychiki rozwinęła się, a to dało szereg warunków do rozwoju badań.
Główna teza, koncepcji zakłada, że człowiek przyjmuje, przechowuje, interpretuje, tworzy i przekazuje za pomocą języka- informacje, którymi są wiedza, czy dane. Zwolennicy uważają, że człowiek nie jest całkowicie sterowany przez środowisko zewnętrzne, ale jest samodzielnym podmiotem, który na ogół w dużej mierze decyduje sam o własnym losie oraz świadomie i celowo działa.
Koncepcja zajmuje się narzędziem poznawania, jakim jest umysł. Wprowadza pojęcie „umysłu uniwersalnego”, istniejącego w każdym systemie zdolnym do przetwarzania informacji. Centralne miejsce zajmuje korpus twierdzeń dotyczących architektury umysłu ludzkiego i jego podstawowych czynności. Umiejętność przyswajania informacji oraz wiedzy jest podstawową umiejętnością jednostki. Dzięki tym możliwościom powstają wszystkie osiągnięcia nauki, cywilizacji. Człowiek posiada umiejętność „wychodzenia poza posiadaną informację”. Umysł zwany układem poznawczym, czy też systemem reproduktywno-generatywnym, ma względnie stałe właściwości tzw. niezmienniki antropiczne- takie, które nie zmieniły lub niewiele zmieniły się w czasie cywilizacyjnym. Wśród nich wymienić trzeba inteligencję, zdolności specjalne, systemy pamięci trwałej i świeżej, umiejętność myślenia abstrakcyjnego i twórczego czy kompetencje językowe. Pomimo, że są to właściwości wrodzone, to na ich rozwój wpływa środowisko społeczne i kulturowe.
Koncepcja, uznaje człowieka za samodzielną jednostkę oraz badacza i eksploatatora, a nawet twórcę swej osobowości. Zwolennicy odrzucają zasady inżynierii behawiorystycznej i psychoterapii dynamicznej. Uważają, że podstawową metodą modyfikacji ludzi jest celowe wychowanie i autokreacja.
Informacje pochodzą z dwu różnych źródeł, ale zawsze stanowią podstawowy materiał w procesach myślenia. Pierwszy rodzaj to indywidualne doświadczenie, czyli system wiedzy zdobytej w przeszłości lub wytworzonej dzięki twórczemu myśleniu. Stanowią one system informacji wewnętrznych, utrwalonych w pamięci, zapisanych w mózgu za pomocą reprezentacji umysłowych- inaczej zwany strukturami lub schematami poznawczymi.
Reprezentacje mogą być oparte na sądach. Badania prowadzone w 1969 r. przez Collins i Quilian, wykazały iż wszystkie kategorie podrzędne zawierają się w nadrzędnych, a na każdym poziomie informacje o danej kategorii zapisane są tylko raz i przechodzą drogą dziedziczenia na coraz niższe poziomy. Analiza wyników dowiodła, że istnieje asymetria polegająca na tym, że przechodzenie od klasy nadrzędnej do podrzędnej trwa dłużej niż w sytuacji odwrotnej. Wykazano również wpływ utrwalonych skojarzeń przyspieszających podejmowanie, niektórych nie zawsze poprawnych decyzji. Badania nad struktura pojęć naturalnych (1973-76) spowodowały zakwestionowanie idei hierarchii. Rezultaty udowodniły, że pojęcia mają strukturę konstelacji obiektó

(…)

… sokratycznych”
Na potrzeby tej koncepcji został stworzony podział na myślenie twórcze typu P i H. Powstał on na podstawie negacji poglądu, że odkrycia i wynalazki są dziełem dokonywanym przez wąską grupę ludzi utalentowanych i genialnych. Margaret Boden wyróżniła dwa rodzaje twórczości i innowacji. Twórczość psychologiczna (typu P), polega na tym, że w umyśle osoby pojawiają się pomysły, idee i hipotezy nowe…
….
Psychologia procesów orientacyjnych dotyczy tego jak człowiek przetwarza informacje, zajmuje się rolą jaką pełni uwaga, procesy pamięci, percepcja. Istnieje tutaj pojęcie prawdopodobieństwa subiektywnego, czyli stopień pewności podmiotu, że znajdzie określony stan rzeczy, który przyniesie określony wynik, prawdopodobieństwo obiektywne dotyczy przewidywania wystąpienia niektórych stanów na podstawie…
…. I tak z założenia o uniwersalności umysłu i zredukowania jego cech do tych, które są wspólne dla wszystkich systemów przetwarzania informacji, wynika przyjęcie stanowiska filozoficznego zwanego solipsyzmem.
Postawienie znaku równości pomiędzy umysłem ludzkim a umysłem komputera umożliwiające symulacje procesów przetwarzania wymaga przyjęcia założenia, ze istotą tych procesów są spełniane przez nie funkcje…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz