To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PR a dziennikarstwo
Dziennikarstwo jest służbą społeczną realizującą prawo obywateli do informacji. Oznacza to, że punktem wyjścia w dziennikarstwie są potrzeby informacyjne obywateli, dostarczanie obiektywnych, neutralnych informacji o bieżących wydarzeniach wyczerpuje cele dziennikarstwa. Cechy dobrego komunikatu:
prawdziwy lub przynajmniej trudny do podważenia
atrakcyjny dla odbiorcy
zrozumiały
sugestywny
zwięzły
łatwy do zapamiętania
oryginalny
Zdarza się, że public relations jest pojmowane bardzo wąsko - tylko jako kontakty z mediami. Wynika to z pewnością często z ograniczonego traktowania tej dziedziny w przedsiębiorstwach, w których jedyną funkcją specjalisty PR (często byłego dziennikarza) jest bycie rzecznikiem prasowym.
Związki między public relations a dziennikarstwem mogą wprowadzić pewne zamieszanie, ponieważ łączy ich wspólny cel: komunikowanie się z opinią publiczną. Jednak te zawody różnią się zdecydowanie. PUBLIC RELATIONS
DZIENNIKARSTWO
Cele: celem jest nie samo rozpowszechnianie informacji, ale wpływanie poprzez nie na świadomość, wiedzę i zachowania osób z wybranych grup otoczenia
Cele: zbieranie i opublikowanie obiektywnych relacji z aktualnych wydarzeń
Publiczność: różne rodzaje zbiorowości, do których informacja jest wysyłana nie tylko poprzez media; rodzaje publiczności są dokładnie wyselekcjonowane, a informacje dla nich - dobrane odpowiednio do potrzeb i wymagań odbiorców
Publiczność: każde medium ma swoją ustaloną grupę odbiorców (widzowie stacji TV, czytelnicy konkretnego tytułu prasowego); to publiczność masowa o różnych cechach demograficznych
Sposób dotarcia: wszelkie sposoby dotarcia do wybranych grup otoczenia (mass media, formy nierasowe, Internet)
Sposób dotarcia: zazwyczaj poprzez jedno wybrane medium (druk, telewizja, radio)
Formy współpracy służb PR z dziennikarzami i redakcjami
komunikowanie pośrednie (dostarczanie tekstów pisanych i informacji utrwalonych)
komunikowanie osobiste, bezpośrednie
teksty do upowszechnienia
materiały źródłowe
dostarczanie informacji podstawową funkcją
pielęgnowanie kontaktów z funkcją informacyjną
komunikaty dla prasy
informacje bieżące
konferencje prasowe
spotkania kuluarowe
informacje bieżące
opracowania tematyczne
wywiady
spotkania w redakcji
oficjalne stanowiska
książka faktów
(…)
…
wycieczki prasowe
zapraszanie dziennikarzy do odwiedzenia zakładu, stoiska targowego
Do podstawowych rodzajów komunikatów prasowych należą:
informacja bieżąca (news release)
jest to krótka aktualna informacja, przedstawiona w zwięzłej formie i wysyłana do redakcji w celu bezpośredniej publikacji
opracowanie prasowe (background release lub backgrounder)
to obszerny tekst zawierający kompleksową informację o firmie, można go w niezmienionej formie dołączyć do wielu komunikatów; materiał ten nie jest bezpośrednio przeznaczony do druku, służy jedynie uzupełnieniu wiedzy dziennikarza
oświadczenie prasowe (press statement)
jest to komunikat prasowy stosowany okazjonalnie i zawierający oficjalny tekst oświadczenia bez żadnych dodatkowych komentarzy
informacja specjalistyczna (feature release)
jest to opracowanie…
… informacji
specyficzne wymagania w stosunku do języka mówionego (jego obrazowości)
Zalety telewizji:
połączenie obrazu i dźwiękiem podnosi intensywność oddziaływania o ponad 60% w porównaniu np.: do przekazu wykorzystującego jedynie obraz lub dźwięk
stanowi wysoki stopień wiązania uwagi odbiorcy
duży zasięg
dynamizm prezentacji
możliwość zaprezentowania efektów specjalnych dzięki animacji komputerowej…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)