PR a dziennikarstwo-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 378
Wyświetleń: 1267
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
PR a dziennikarstwo-opracowanie - strona 1 PR a dziennikarstwo-opracowanie - strona 2 PR a dziennikarstwo-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

PR a dziennikarstwo
Dziennikarstwo jest służbą społeczną realizującą prawo obywateli do informacji. Oznacza to, że punktem wyjścia w dziennikarstwie są potrzeby informacyjne obywateli, dostarczanie obiektywnych, neutralnych informacji o bieżących wydarzeniach wyczerpuje cele dziennikarstwa. Cechy dobrego komunikatu:
prawdziwy lub przynajmniej trudny do podważenia
atrakcyjny dla odbiorcy
zrozumiały
sugestywny
zwięzły
łatwy do zapamiętania
oryginalny
Zdarza się, że public relations jest pojmowane bardzo wąsko - tylko jako kontakty z mediami. Wynika to z pewnością często z ograniczonego traktowania tej dziedziny w przedsiębiorstwach, w których jedyną funkcją specjalisty PR (często byłego dziennikarza) jest bycie rzecznikiem prasowym.
Związki między public relations a dziennikarstwem mogą wprowadzić pewne zamieszanie, ponieważ łączy ich wspólny cel: komunikowanie się z opinią publiczną. Jednak te zawody różnią się zdecydowanie. PUBLIC RELATIONS
DZIENNIKARSTWO
Cele: celem jest nie samo rozpowszechnianie informacji, ale wpływanie poprzez nie na świadomość, wiedzę i zachowania osób z wybranych grup otoczenia
Cele: zbieranie i opublikowanie obiektywnych relacji z aktualnych wydarzeń
Publiczność: różne rodzaje zbiorowości, do których informacja jest wysyłana nie tylko poprzez media; rodzaje publiczności są dokładnie wyselekcjonowane, a informacje dla nich - dobrane odpowiednio do potrzeb i wymagań odbiorców
Publiczność: każde medium ma swoją ustaloną grupę odbiorców (widzowie stacji TV, czytelnicy konkretnego tytułu prasowego); to publiczność masowa o różnych cechach demograficznych
Sposób dotarcia: wszelkie sposoby dotarcia do wybranych grup otoczenia (mass media, formy nierasowe, Internet)
Sposób dotarcia: zazwyczaj poprzez jedno wybrane medium (druk, telewizja, radio)
Formy współpracy służb PR z dziennikarzami i redakcjami
komunikowanie pośrednie (dostarczanie tekstów pisanych i informacji utrwalonych)
komunikowanie osobiste, bezpośrednie
teksty do upowszechnienia
materiały źródłowe
dostarczanie informacji podstawową funkcją
pielęgnowanie kontaktów z funkcją informacyjną
komunikaty dla prasy
informacje bieżące
konferencje prasowe
spotkania kuluarowe
informacje bieżące
opracowania tematyczne
wywiady
spotkania w redakcji
oficjalne stanowiska
książka faktów


(…)


wycieczki prasowe
zapraszanie dziennikarzy do odwiedzenia zakładu, stoiska targowego
Do podstawowych rodzajów komunikatów prasowych należą:
informacja bieżąca (news release)
jest to krótka aktualna informacja, przedstawiona w zwięzłej formie i wysyłana do redakcji w celu bezpośredniej publikacji
opracowanie prasowe (background release lub backgrounder)
to obszerny tekst zawierający kompleksową informację o firmie, można go w niezmienionej formie dołączyć do wielu komunikatów; materiał ten nie jest bezpośrednio przeznaczony do druku, służy jedynie uzupełnieniu wiedzy dziennikarza
oświadczenie prasowe (press statement)
jest to komunikat prasowy stosowany okazjonalnie i zawierający oficjalny tekst oświadczenia bez żadnych dodatkowych komentarzy
informacja specjalistyczna (feature release)
jest to opracowanie…
… informacji
specyficzne wymagania w stosunku do języka mówionego (jego obrazowości)
Zalety telewizji:
połączenie obrazu i dźwiękiem podnosi intensywność oddziaływania o ponad 60% w porównaniu np.: do przekazu wykorzystującego jedynie obraz lub dźwięk
stanowi wysoki stopień wiązania uwagi odbiorcy
duży zasięg
dynamizm prezentacji
możliwość zaprezentowania efektów specjalnych dzięki animacji komputerowej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz