Pozapłacowe środki pobudzania motywacji - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 518
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pozapłacowe środki pobudzania motywacji - omówienie - strona 1 Pozapłacowe środki pobudzania motywacji - omówienie - strona 2 Pozapłacowe środki pobudzania motywacji - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Pozapłacowe środki pobudzania motywacji
Ocena pracownicza
Podstawą dobrze prowadzonej polityki personalnej jest dokładana znajomość stanu zasobów ludzkich, czyli umiejętności i możliwości własnych pracowników. Znajomość tego potencjału pozwala na właściwe "zagospodarowanie" personelu, zgodne z możliwościami pracowników i stosowne do potrzeb firmy. Efekt ten można osiągnąć wprowadzając system ocen okresowych
Wprowadzenie systemu ocen jako integralnego elementu polityki personalnej firmy umożliwia osiągnięcie dwóch zasadniczych korzyści:
zgromadzenie informacji koniecznych do podejmowania decyzji personalnych (co jest ważne z punktu widzenia organizacji),
dostarczenie pracownikom informacji zwrotnych o tym, jak oceniana jest ich praca i możliwości rozwoju zawodowego (co jest istotne z punktu widzenia pracownika).
Wiedza o potencjale personelu może być wykorzystana do planowania i przeprowadzania zmian w podziale kompetencji, bądź odpowiedzialności oraz przesunięć kadrowych wewnątrz firmy. Innymi słowy - dobrze prowadzone oceny okresowe dostarczają przełożonym odpowiedzi na dwa podstawowe pytania:
czy pracownik zajmuje stanowisko optymalne z punktu widzenia jego możliwości oraz potrzeb firmy,
jakie są potrzeby szkoleniowe pracownika - czy posiada potencjał, który z punktu widzenia firmy warto rozwinąć, jakie są jego słabe strony, o czym należy pamiętać przy okazji zlecania mu zadań.
System ocen okresowych jest więc dobrym punktem wyjścia do wytyczania ścieżek kariery i awansów, opracowania systemu premii oraz do racjonalnego planowania szkoleń. Okresowa, systematyczna ocena pracy jest także użyteczna dla samych pracowników. W firmach nie posiadających systemu ocen pracownicy są zwykle pozbawieni informacji o tym, jak kierownictwo postrzega ich pracę. W codziennej działalności firmy brakuje bowiem czasu i zwyczaju prowadzenia z podwładnymi rozmów na temat ich aktywności zawodowej. Informacja zwrotna na temat własnej pracy motywuje do rozwoju, zdobywania nowych umiejętności i podnoszenia kwalifikacji.
Ocena pracowników może dotyczyć dwóch obszarów: efektywności pracy, wykorzystania środków oraz poznania ich motywacji i potrzeb. Elementem oceny pracownika powinna być nie tylko ocena skuteczności jego działania, ale także sposób traktowania pracy, kompetencje, identyfikacja z firmą, chęć podwyższania kwalifikacji zawodowych, posiadana wiedza o firmie, ocena przełożonych i podwładnych, ocena pracy różnych działów. Ocena efektywności pracowników może być przeprowadzana na podstawie stałych schematów postępowania (ocena formalna) lub może być nie sformalizowana.
Ocena systematyczna ma cztery główne cele:
informuje pracowników o tym, jak jest oceniana ich bieżąca praca,
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz