To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pozapłacowe środki pobudzania motywacji
Ocena pracownicza
Podstawą dobrze prowadzonej polityki personalnej jest dokładana znajomość stanu zasobów ludzkich, czyli umiejętności i możliwości własnych pracowników. Znajomość tego potencjału pozwala na właściwe "zagospodarowanie" personelu, zgodne z możliwościami pracowników i stosowne do potrzeb firmy. Efekt ten można osiągnąć wprowadzając system ocen okresowych
Wprowadzenie systemu ocen jako integralnego elementu polityki personalnej firmy umożliwia osiągnięcie dwóch zasadniczych korzyści:
zgromadzenie informacji koniecznych do podejmowania decyzji personalnych (co jest ważne z punktu widzenia organizacji),
dostarczenie pracownikom informacji zwrotnych o tym, jak oceniana jest ich praca i możliwości rozwoju zawodowego (co jest istotne z punktu widzenia pracownika).
Wiedza o potencjale personelu może być wykorzystana do planowania i przeprowadzania zmian w podziale kompetencji, bądź odpowiedzialności oraz przesunięć kadrowych wewnątrz firmy. Innymi słowy - dobrze prowadzone oceny okresowe dostarczają przełożonym odpowiedzi na dwa podstawowe pytania:
czy pracownik zajmuje stanowisko optymalne z punktu widzenia jego możliwości oraz potrzeb firmy,
jakie są potrzeby szkoleniowe pracownika - czy posiada potencjał, który z punktu widzenia firmy warto rozwinąć, jakie są jego słabe strony, o czym należy pamiętać przy okazji zlecania mu zadań.
System ocen okresowych jest więc dobrym punktem wyjścia do wytyczania ścieżek kariery i awansów, opracowania systemu premii oraz do racjonalnego planowania szkoleń. Okresowa, systematyczna ocena pracy jest także użyteczna dla samych pracowników. W firmach nie posiadających systemu ocen pracownicy są zwykle pozbawieni informacji o tym, jak kierownictwo postrzega ich pracę. W codziennej działalności firmy brakuje bowiem czasu i zwyczaju prowadzenia z podwładnymi rozmów na temat ich aktywności zawodowej. Informacja zwrotna na temat własnej pracy motywuje do rozwoju, zdobywania nowych umiejętności i podnoszenia kwalifikacji.
Ocena pracowników może dotyczyć dwóch obszarów: efektywności pracy, wykorzystania środków oraz poznania ich motywacji i potrzeb. Elementem oceny pracownika powinna być nie tylko ocena skuteczności jego działania, ale także sposób traktowania pracy, kompetencje, identyfikacja z firmą, chęć podwyższania kwalifikacji zawodowych, posiadana wiedza o firmie, ocena przełożonych i podwładnych, ocena pracy różnych działów. Ocena efektywności pracowników może być przeprowadzana na podstawie stałych schematów postępowania (ocena formalna) lub może być nie sformalizowana.
Ocena systematyczna ma cztery główne cele:
informuje pracowników o tym, jak jest oceniana ich bieżąca praca,
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)