POSTĘPOWANIE KONSUMENTÓW NA RYNKU
Istota postępowania konsumentów na rynku
Orientacja rynkowa stawia w centrum procesów decyzyjnych firmy konsumenta i jego potrzeby. Myślenie o rynku, na którym firma działa odbywa się w kategoriach potrzeb obecnych i potencjalnych konsumentów, a dopiero później w kategoriach wytwarzanego i sprzedawanego produktu. Skuteczność działań marketingowych w firmie zależy zatem od tego, na ile rozpoznany jest klient i jego zachowanie na rynku. Dzięki temu możliwe jest określenie stopnia świadomości oferowanej marki i jej atrybutów, przebiegu procesu rozpoznania oferty i sposobu poszukiwania informacji przez nabywców, częstotliwości zakupu.
Istota postępowania konsumentów na rynku to ogół działań związanych z pozyskiwaniem, użytkowaniem i dysponowaniem produktami wraz z decyzjami poprzedzającymi i warunkującymi te działania.
Typologia decyzji konsumenckich
W tej chwili firmy nastawiają się na decyzje impulsywne klienta.
Modelowe koncepcje postępowania konsumentów na rynku
Ogół czynników warunkujących przebieg procesu postępowania konsumentów znajduje swe odzwierciedlenie w tzw. Modelowych koncepcjach postępowania. W modelach tych bierze się pod uwagę 3 grupy czynników determinujących postępowanie konsumentów:
ekonomiczne
społeczne
psychologiczne
Z punktu widzenia zakresu tych czynników można wyróżniać 3 grupy modeli:
ekonomiczne
teorie psychologiczno-socjologiczne adaptowane do wyjaśnienia zachowań konsumenckich
ogólne modele procesu decyzyjnego
AD 1. MODELE EKONOMICZNE
Większość sformułowanych modeli ekonomicznych ma swoje źródło w makroekonomicznym modelu konsumpcji, bądź mikroekonomicznym modelu wyboru konsumenta. Te modele są krytykowane, bo mamy w nich do czynienia z konsumentem przeciętnym i przeciętnymi miarami charakteryzującymi jego postępowanie.
AD. 2. TEORIE PSYCHOLOGICZNO-SOCJOLOGICZNE
Konieczność bardziej zindywidualizowanego spojrzenia na nabywcę stała się przyczyną skoncentrowania uwagi na teorię psychologiczno - socjologiczną odwołującą się do zachowania ludzi w ogóle. Ich cechą wspólną, tych modeli, jest spojrzenie na zachowania nabywców poprzez pryzmat procesów motywacyjnych i osobowości czy postaw.
AD. 3. OGÓLNE MODELE PROCESU DECYZYJNEGO
Proces decyzyjny konsumenta na rynku.
W odniesieniu do zakupów rozważnych proces decyzyjny konsumenta przebiega w 5 etapach.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)