WYKŁAD VIII - 13.04.2011 Porządkowanie wartości i dóbr: Dobra subiektywne i obiektywne
- subiektywne (nadane przez podmiot)
- obiektywne (niezależne od podmiotu)
Dobra względne i bezwzględne (dobre do czegoś lub dla kogoś; dobre w sobie)
- do dóbr bezwzględnych dążymy niezależnie od tego, czy do czegoś one służą
Dobra zmienne i absolutne
Fundamentalne i wyższe
Celowe i wynikowe (konsekutywne)
- wynikowych nie zdobywa się dlatego, że się do nich zmierza - są skutkiem czegoś
Dobro wspólne, publiczne: Ujęcie substancjalne, kolektywne - wspólnota jako byt, jako tzw. „wszyscy”, państwo
Ujęcie dystrybutywne - wspólnota jako związek grup (jednostek, osób) i pole rozgrywania ich interesów (potrzeb, wartości)
Jednostka czy wspólnota - prymat czy dynamiczna równowaga sytuacyjna
Partykularyzm terytorialny czy uniwersalizm
Tożsamość regionalna, państwowa, europejska, globalna
Partykularyzm jako groźba relatywizmu (?)
Jeżeli partykularyzm nie jest zapośredniczony w uniwersalizmie, wtedy niesie za sobą groźbę relatywizmu.
Wartości w kręgu wspólnoty: Władza polityczna (wartość instrumentalna, wartość ostateczna), poczucie zdolności określania postaw wielkiej grupy ludzi
Bogactwo (wartość instrumentalna, wartość ostateczna)
Sława, rozpoznawalność, istnienie publiczne
Chwała, duma, dostojeństwo, splendor, prestiż - poczucie pełni aksjologicznej
Życie publiczne - życie prywatne: Publiczne = publiczność, jawność, powszechna dostępność, uregulowane prawem
Publiczne = państwowe i obywatelskie
Prywatne = osobiste, indywidualne, niejawne (nawet skryte), niedostępne, jeśli regulowane prawem to tzw. prawem prywatnym, chronione prawnie
Polityka: Wszystko co dotyczy państwa i relacji między państwami
Reprezentacja interesów realizowanych za pośrednictwem instytucji państwa (władzy)
Sztuka zdobywania, sprawowania, utrzymywania, przekazywania władzy - kwestia środków do celu, granic nakładanych na dążenia (samoograniczenie)
Władza: Zdolność wpływania na zachowanie cudze i własne
Wartością bezwzględną - samą w sobie, satysfakcjonującą samą sobą
Wartością względną - instrumentalną - problem odpowiedzialności środka do celu
Cnota - samo-opanowania, męstwa
Eksperyment myślowy: co zrobiłbyś z wielką władzą polityczną, gdybyś ją miał
Aksjologia demokracji: Demokracja jako forma ustrojowa - dobrem względnym, instrumentalnym wobec dobra wspólnoty
(…)
…, wolności, godności obywatelskiej, oraz symbol dóbr bezwzględnych - uchodzi za dobro bezwzględne (stąd krytyka instrumentalizacji demokracji)
Ethos polityki:
Etos roztropnej służby dobru wspólnemu (klasyczna teoria polityki JP II)
Etos mediacyjny (reprezentacja i realizacja interesów grup społecznych, lobby)
Etos sukcesu w dążeniu do władzy, jej sprawowaniu i utrzymaniu się
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)