Poradnictwo zawodowe pośrednictwo pracy- pedagogika

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 2422
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Poradnictwo zawodowe pośrednictwo pracy- pedagogika - strona 1

Fragment notatki:

doc. Temat notatki to podstawowe cechy osobowości pedagoga jako wymóg współczesnej paidei. Notatka opatrzona bibliografią.

Michał Urbaniec Poradnictwo zawodowe pośrednictwo pracy Rok 3
Podstawowe cechy osobowości pedagoga jako wymóg współczesnej paidei
1
Wychowanie stanowi jeden z fundamentalnych czynników rozwojowych każdej społeczności. Spełnia ono swe zadania należycie wówczas, gdy przygotowuje młodych ludzi do uczestnictwa w życiu i kulturze społeczeństwa, narodu i ludzkości, do mądrej przebudowy tego życia i kultury. Wiele warunków składa się na dobre wychowanie, lecz jeden z nich jest szczególnej wagi: doskonale wychowanie może być dziełem tylko doskonałego wychowawcy. Szkic "projektu " cech osobowości nauczyciela można oprzeć na potrójnych podstawach: psychologicznych, pedagogicznych, i socjologicznych. Podstawy psychologiczne dotyczyć będą wartości osobistej nauczyciela oraz jego stosunku do własnej osoby, pedagogiczne - stosunku nauczyciela do uczniów, socjologiczne - stosunku nauczyciela do społeczeństwa. Pojęcie osobowości jest niezwykle trudne i złożone, istnieje wiele współczesnych teorii osobowości, nierzadko sprzecznych w swych założeniach. W niniejszej pracy pojęcie osobowości ujmować będziemy bardzo szeroko, jako całokształt istotnych cech charakteryzujących dana jednostkę ludzka.. Tak wiec wyróżniać należy : sferę fizyczną, sferę emocjonalną, sferę rozumową ( intelektualną) sferę wolicjonalną ( wolę ), oraz sferę spoleczno-moralną ( sferę wartościowania.). Zagadnienie osobowości nauczyciela budziło zainteresowanie wszystkich osób mających jakikolwiek związek ze złożonymi kwestiami wychowania, jednakże bardziej znaczących wypowiedzi badaczy nie zachowało się w polskim piśmiennictwie pedagogicznym zbyt wiele. Najbardziej znanym opracowaniem dotyczącym tego tematu, jest zbiorowe dzieło pod red. W. Okonia pt. Osobowość nauczyciela. Problematyka osobowości zajmowali się przede wszystkim psychologowie. Wprawdzie i pedagogowie występowali z pewnymi roszczeniami w tym względzie, co nawet znalazło swój wyraz w powstaniu pedagogiki personalistycznej, ale te zainteresowania miały raczej charakter wtórny bowiem polegały na czerpaniu z danych psychologii niż na uprawianiu własnych badań. Koncentrowano się na biegunie psychologicznym, bez uwzględniania w znaczący sposób walorów społecznych czy pedagogicznych. We wspomnianych badaniach zajmowano się poszukiwaniem tych cech w samym nauczycielu, niezależnie od tego, czy miały one charakter wrodzony, czy nabyty, jak również od tego, czy w poszukiwaniach chodziło o cechy nauczycieli rzeczywistych, czy idealnych nauczycieli wychowawców. Pierwsze dociekania polskie odnoszą się nie do "osobowości" lecz do "duszy" nauczyciela; po nich pojawiły się prace traktujące o "instynkcie" nauczycielskim", o "typie antropologicznym" nauczyciela, następnie przedmiotem badań uczyniono "talent" nauczyciela, w końcu zaczęto zajmować się "osobowością" nauczyciela, rozumiejąc ją zresztą rozmaicie, a więc jako strukturę , w której dominują czynniki biologiczne bądź psychologiczne czy pedagogiczne lub społeczne. W swej rozprawce " O duszy nauczycielstwa" Jan Władysław Dawid tak określa cechy idealnego nauczyciela , " jego duszę". Za najważniejszą wśród nich uważa Dawid miłość dusz ludzkich, a obok niej wymienia potrzebę doskonałości, poczucie odpowiedzialności i obowiązku, wewnętrzna prawdziwość i moralną odwagę. Pojęcie "talentu" - w przeciwstawieniu do pojęć "duszy", "instynktu"" lub "typu antropologicznego

(…)

… są bardziej niż w innych procesach twórczych złożone, gdyż tworzywem jest jednostka czy grupa, zdolna do przeciwstawienia się nauczycielowi. Literatura : 1 . Emilia Badura, Emocjonalne uwarunkowania autorytetu nauczyciela, WSiP, Warszawa, 1981. 2 . Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Żak, Warszawa, 1995. 3 . Osobowość nauczyciela, oprac. Wincenty Okoń, PZWS, Warszawa, 1959 4 . Andrzej Szyszko-Bohusz…

Michał Urbaniec Poradnictwo zawodowe pośrednictwo pracy Rok 3
Podstawowe cechy osobowości pedagoga jako wymóg współczesnej paidei
1
Wychowanie stanowi jeden z fundamentalnych czynników rozwojowych każdej społeczności. Spełnia ono swe zadania należycie wówczas, gdy przygotowuje młodych ludzi do uczestnictwa w życiu i kulturze społeczeństwa, narodu i ludzkości, do mądrej przebudowy tego życia i kultury. Wiele warunków składa się na dobre wychowanie, lecz jeden z nich jest szczególnej wagi: doskonale wychowanie może być dziełem tylko doskonałego wychowawcy. Szkic "projektu " cech osobowości nauczyciela można oprzeć na potrójnych podstawach: psychologicznych, pedagogicznych, i socjologicznych. Podstawy psychologiczne dotyczyć będą wartości osobistej nauczyciela oraz jego stosunku do własnej osoby…
…, wewnętrzna prawdziwość i moralną odwagę. Pojęcie "talentu" - w przeciwstawieniu do pojęć "duszy", "instynktu"" lub "typu antropologicznego" - zapewniło sobie trwalszy żywot w pedeutologii. Spotyka się sie również w czasach dzisiejszych. Aczkolwiek bywa stosowane w różnych 2
znaczeniach, jednak wyraźnie, podobnie jak pojęcie duszy, odnosi się do wewnętrznych walorów nauczyciela. Walorów tych na ogół…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz