Ujęcia teoretyczne osoby nauczyciela
Ujęcie osobowościowe = nauczyciel to struktura idealnych cech.
Ujęcie psychologiczne, pojęcia indywidualności, rozumienia, wczucia, wynika z biologiczno- psychologicznego patrzenia na człowieka i nurtu fenomenologii (metoda filozofowania polegająca na zaniechaniu czysto spekulatywnych rozważań, powrót do rzeczy, doświadczeń indywidualnych)
Przykłady:
Dawid: mówił o takich cechach jak: miłość dusz ludzkich, potrzeba doskonałości, odpowiedzialność i obowiązkowość, wewnętrzna prawdziwość i moralna uwaga
Mysłakowski: mówił o talencie pedagogicznym i cechach: kontaktowość, żywość wyobraźni, instynkt rodzicielski, zdolność do wyrażania uczuć
Mieczysław Kreutz: miłość ludzi, skłonność do społecznego oddziaływania, zdolności sugestywne (coś z aktora)
Schumann- wychowanie estetyczne- talent pedagogiczny: bogactwo osobowości, umiejętność oddziaływania na innych, wielka wiedza, zdolności agitacyjne, kontaktowość
Baley- przychylność do wychowanka, rozumienie psychiki dziecka, powinowactwo duchowe z dzieckiem, cierpliwość, entuzjazm
Krytyka: trudno mówić o tym, że dobry nauczyciel jest sumą cech- bo mógłby mieć te cechy i być złym nauczycielem, nauczyciel musi być wieloraki i refleksyjny, bo pracuje z różnymi grupami
Nauczyciel jako struktura kompetencji (sprawstwo zawodowe)
Ujęcie scjentystyczne (nurt nauki, dla którego ważne i istotne jest to, co jest wymierzalne i powtarzalne- nie liczy się normatywność). Podstawą nurtu jest pozytywistyczne zainteresowanie nauką
Przedstawiciele: Flanders- wyspecyfikował wszystkie czynności nauczyciela w czasie lekcji; J.Kozłowski, J Poplucz
Krytyka: czy to, co materialne jest rzeczywiście najbardziej istotne? Zgubienie problematyki aksjologicznej, kształcenie nauczyciela sprowadzone do wyuczenia czynności
Nauczyciel jako niepowtarzalna osobowość (indywidualizm).
Podstawa: psychologia i pedagogika humanistyczna (ważne rozumienie niektórych kategorii np.: człowiek to istota niepowtarzalna, która realizuje się w kontakcie z drugim człowiekiem, odmienne rozumienie poznania- wiedza wyrasta z doświadczeń i wolna jest od podmiotowości, inny stosunek do kształcenia: nie jest to kumulowanie wiedzy a porozumiewanie się
Dobry nauczyciel nie zamyka się w pojęciu erudyty ani perfekcyjnych zdolności, jest to przede wszystkim dobry człowiek
Dobre kształcenia zajmuje się osobowościami a nie tylko programami kształcenia, proces w dużej mierze indywidualny
Krytyka: scjentysta powiedziałby że to żadna nauka, gdyż brak jest pojęć operacyjnych
Nauczyciel jako rola społeczna:
(…)
… intelektualista
Przedstawiciele: McLaren, H.Giroux- pedagodzy krytyczni
Intelektualista- gruntownie wykształcony, który przekształca rzeczywistość (aktywny uczestnik procesu społecznego), nauczyciel nie ogranicza się do klasy szkolnej ale ujmuje wiedzę w szerokim świecie działa w sferze publicznej, demokracja to sfera działań nauczyciela
Szkoła = czynnik zmiany społecznej (przekształcenie rzeczywistości makro…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)