Popyt i funkcje popytu

Nasza ocena:

3
Pobrań: 238
Wyświetleń: 1407
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Popyt i funkcje popytu  - strona 1

Fragment notatki:


POPYT I FUNKCJA POPYTU 1. Popyt – to zapotrzebowanie na dane dobra i usługi na danym rynku, w danym czasie, przy  danym poziomie cen. Z punktu widzenia marketingu istotny jest jego podział na popyt efektywny i popyt  potencjalny. - Popyt efektywny – to ilość dobra, jaką nabywcy są wstanie kupić przy danym  poziomie ceny, co jest poparte posiadanym funduszem nabywczym. - Popyt potencjalny – oznacza chęć, pragnienie o nabyciu danego dobra lub usługi bez  możliwości finansowych jego realizacji w danej chwili, co nie oznacza, że nie będzie  on realizowany i zaspokajany w przyszłości 2. Prawo popytu: Wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza się popyt. Ceteris paribus – przy pozostałych czynnikach  niezmiennych. Przy wzroście cen maleje popyt, ale inne czynniki nie  ulegają zmianie. Wraz ze spadkiem ceny produktu zwiększa się, ceteris  paribus, popyt na ten produkt. Krzywa popytu przesuwa się pod wpływem zmian  czynników poza-cenowych, natomiast zmiany ceny wywołują przesunięcie wzdłuż krzywej  popytu. Wielkość popytu (zapotrzebowania) – ilość produktów przygotowanych do sprzedaży w  danym czasie. 3. Czynniki wpływające na popyt (determinanty popytu): - Od strony producenta (sprzedawcy) o Wielkość i struktura zaoferowanych produktów do sprzedaży o Działanie promocyjne (szeroko rozumiane) w postaci np.:  Reklama  Rabaty  Kupony konkursowe  Zbieranie punktów, itp. - Od strony nabywców: o Dochody nabywcy o Cena/y dóbr o Ceny dóbr substytucyjnych i komplementarnych (tych, które się wzajemnie  uzupełniają)  o Gusty i preferencje o Sezonowość zakupu o Postęp techniczny o Przewidywanie cen relatywnych (oczekiwania co do przyszłej ceny danego  dobra) o Liczba nabywców ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz