Popyt, prawo popytu

Nasza ocena:

5
Pobrań: 686
Wyświetleń: 3297
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Popyt, prawo popytu - strona 1 Popyt, prawo popytu - strona 2 Popyt, prawo popytu - strona 3

Fragment notatki:

Majewska. Notatka składa się z 3 stron.
Popyt rzeczywisty , tzn. taki, przy którym chęć nabycia towaru (preferencje nabywców) poparta jest posiadaniem odpowiedniej siły nabywczej. Wyróżniamy jeszcze popyt potencjalny , który oznacza pragnienie nabycia określonego dobra nie poparte możliwościami dochodowymi. W przypadku poprawy sytuacji dochodowej nabywcy popyt potencjalny, może się przekształcić w popyt rzeczywisty. W zależności od motywacji nabywców popyt możemy podzielić na trzy kategorie: funkcjonalny, niefunkcjonalny i spekulacyjny . Popyt spekulacyjny wiąże się z oczekiwaniami co do kształtowania się cen w przyszłości. Popyt funkcjonalny wynika z cech jakościowych danego dobra - jest funkcją jego wartości użytkowej. Popyt niefunkcjonalny wynika z oddziaływania tzw. efektów zewnętrznych na użyteczność, czyli ze spostrzeganej użyteczności marginalnej produktu. Oznacza to, że użyteczność danego dobra może się zmieniać w zależności od zachowania się innych konsumentów. Możemy wyróżnić trzy rodzaje zachowań nabywców: efekt owczego pędu (efekt naśladownictwa), efekt snobizmu i efekt veblenowski . Wyjątki od prawa popytu Efekt owczego pędu oznacza, iż popyt na dane dobro wzrasta dlatego, że inni konsumują to dobro. Oznacza on potrzebę utożsamiania się z innymi konsumentami i ich stylem bycia. Efekt snobizmu , odwrotnie, oznacza, iż popyt na dane dobro maleje wskutek tego, że inni kupują to dobro. Oznacza on zatem potrzebę wyróżnienia się, bycia ekskluzywnym, odmiennym od innych. Gdy sprzedaż danego produktu jest duża nie daje to im możliwości odróżnienia się oraz w sytuacji spadku ceny produktu konsumenci snobistyczni wycofują się z rynku. Efekt veblenowski dotyczy popytu na tzw. dobra prestiżowe, luksusowe. Ich konsumpcja świadczy o statusie konsumenta, nosi znamiona konsumpcji ostentacyjnej. Wynika to z efektu demonstracji , w którym przyczyna zakupu towaru jest chęć zamanifestowania swojego prestiżu i wyższej pozycji społecznej. Dlatego popyt na takie dobra wzrasta wraz ze wzrostem ich cen. Kupno dóbr veblenowskich nie jest uzasadnione wartością użytkową danego dobra. W krajach rozwijających się siła tego efektu jest bardzo duża z powodu wypaczonego pojęcia elity społecznej, utożsamianej często wyłącznie ze statusem materialnym. Efekt dóbr Giffene dotyczy najbiedniejszych warstw społeczeństwa i towarów pierwszej potrzeby. Wzrost ceny dobra prowadzi do wzrostu popytu na nie. Dobro Giffena jest dobrem niższego rzędu.
Tutaj efekt dochodowy jest bardzo silny. Prawo popytu mówi, że wraz ze wzrostem ceny danego dobra lub usługi rosną rozmiary popytu na te dobra w danym momencie czasu i przy założeniu ceteris paribus. Prawo popytu działa na różnych poziomach. Rozważmy sytuacje całej gałęzi przemysłu wytwarzającej samochody, w skład której wchodzi analizowany przez nas producent oraz kilku innych, dużych konkurentów. Przypuśćmy, że główni dostawcy samochodów podnoszą ceny z powodu podwyżki cen stali. Zgodnie z

(…)

…. Możemy to przedstawić graficznie przez przesunięcie krzywej popytu w prawo lub w lewo. Relacja wprost występuje dla dóbr normalnych i luksusowych. Dla dóbr niższego rzędu zachodzi zależność odwrotna (ujemna). Wzrost dochodów nabywców zmniejsza popyt na dobra niższego rzędu. Wynika to z charakteru tych dóbr, których kupno warunkowane jest wyłącznie trudną sytuacją materialną nabywców, a nie ich preferencjami. Dobra podrzędne mają zatem substytuty lepszej jakości. Gdy sytuacja materialna ulega poprawie nabywcy przerzucają się na dobra znajdujące się wyżej w ich hierarchii preferencji.
3) Następnym czynnikiem współokreślającym popyt na dane dobro są ceny dóbr pozostających wobec tego dobra w stosunku substytucji lub komplementarności. Dobra substytucyjne to dobra zastępujące się w zaspokajaniu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz