Pojęcie popytu rynkowego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 1246
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pojęcie popytu rynkowego - strona 1

Fragment notatki:

Pojęcie popytu rynkowego, prawo popytu, krzywa popytu. Odchylenia od prawa popytu (paradoksy: Giffena, Veblena, spekulacyjny) i efekty wyrażające wzajemne uzależnienie decyzji konsumentów. Popyt - to ilość dobra, jaką nabywcy są gotowi zakupić przy różnych poziomach ceny tego dobra, w danym czasie i miejscu (na rynku jednego rodzaju, trzeba pamiętać o przekroju)
Podział popytu: Efektywny - ma pokrycie w sile nabywczej, ujawnia się na rynku. Potencjalny - wyraz potrzeb nabywców, ale niemający pokrycia w sile nabywczej (może się ujawnić w najbliższej przyszłości) Prawo popytu: W miarę wzrostu cen danego dobra nabywana ilość tego dobra w danym czasie zmniejsza się, ceteris paribus i odwrotnie - w miare spadku ceny zwiększa się ilość nabywana tego dobra ( ceteris paribus ). Krzywa popytu P - cena Q - ilość dobra (wielkość popytu) D - popyt
Jeżeli cena rośnie, to ilość maleje, natomiast, jeżeli cena maleje, to ilość rośnie.
Krzywa popytu nie zawsze jest linią prostą.
D Odchylenie od prawa popytu (ilość nabywana dobra rośnie wraz ze wzrostem jego ceny): Paradoks Giffena - został zaobserwowany w XIX wieku na rynku chleba, w tych miejscach, w których zaopatrywała się ludność uboga zauważono, że wzrostowi ceny chleba towarzyszył wzrost nabywanej jego ilości - paradoks dotyczy niektórych dóbr niższego rzędu (ceny innej żywności rosły szybciej niż ceny chleba) Paradoks Veblena - dotyczy sytuacji, kiedy pewni (zamożni) ludzie kupują pewne luksusowe rzeczy (dobra prestiżowe), kiedy ich cena rośnie (paradoks istnieje tylko wtedy, gdy dotyczy grupy a nie tylko pojedynczych osób) Paradoks spekulacyjny - sytuacja, kiedy wcześniejsze doświadczenia wykształciły u konsumentów reakcję w postaci zwiększenia zakupów, kiedy cena danego dobra zaczyna rosnąć, gdyż nabywcy spodziewają się, że cena będzie rosła (paradoks ten występuje często w niestabilnych gospodarkach). Efekty popytowe ukształtowane pod wpływem zachowań innych nabywców (tzw. popyt niefunkcjonalny): Owczego pędu - ślepe naśladowanie innych grup lub jednostek Efekt snobizmu - odmienne zachowanie jednostki w stosunku do większości Ponownie efekt Veblera - jednostkowe zachowania
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz