To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Budżet ue: polityka rolna największa część wydatków
Unia europejska
Art.49.TUE
Art. 2. TUE
- europejskość
- demokracja
- prawa człowieka - prawa mniejszości
- praworządność
- spełnienie odpowiednich warunków m.in. gospodarczych
Proces Akcesyjny:
Złożenie wniosku na ręce rady UE przez państwo respektujące wartości zawarte w art. 2. TUE ( polska 8 kwietnia 1994)
Avis ( zgoda) od KE ( PL 1997)
Zgoda Parlamentu Europejskiego większością głosów Członkowie ue musza podjąć decyzje jednomyślnie
31 marca 1998 Polska rozpoczęła oficjalne negocjacje akcesyjne.
PL
UE
Minister Spraw Zagranicznych
Główny Negocjator ( zastępca Ministra SZ) Jan Kułakowski, potem zastąpiony przez Jana Truszczyńskiego Pomoc: Zespól Negocjacyjny (18+1) wiceministrowie ważniejszych resortów i kilka innych ważnych osób.
Międzyresortowy Zespól a w nim przedstawiciele poszczególnych resortów. To oni przygotowywali projekty i przedstawiali ZN MSZ państwa, które miało prezydencję(w imieniu Rady UE) COREPER ( członek z państwa, które miało prezydencję)
Pomoc:
Komisja Europejska, powołanie komisarza do spraw rozszerzenia DGE, komisarz nadzorujący: Gunther Verheugen Na czym polegają negocjacje?
Państwo kandydujące przyjmuje dorobek prawny, akceptuje wszystkie dyrektywy. Nie można było wybierać, jedynie można było ustalać okresy przejściowe. UE tez może prosić o okresy przejściowy. 31 tys. obszarów negocjacyjnych.
Negocjowano 29 tys. Pozostałe 2 - nie 1) było potrzeby, bo były już wcześniej, jeśli chodzi o instytucje i podział w nich miejsc, oraz 2) nosiło tytuł inne, czyli takie bzdurni, które nie mieściły się w konkretnych obszarach.
2 etapy procedury negocjacyjnej
-- screening przegląd prawa krajowego pod względem prawa wspólnotowego. Efekt screeningu: jedne były takie same, czyli nie było potrzeby negocjowania, inne były mało znaczące np. różnice w definicjach, posła nie robiła problemów, zmieniała to w legislacji. Jeszcze 3 opcja duże rozbieżności obszary negocjacyjne i występowanie o okresy przejściowe. -- negocjacje właściwe Listopad 1998 negocjacje właściwe rozpoczęły się w niektórych obszarach
(…)
… nie był problematyczny, polska musiała stworzyć ustawę o spółce europejskiej. UE nie może narzucić ujednolicenia norm prawnych dotyczących form prawnych państwom członkowskim. UE stworzyła oddzielna formę prawna, która jest jednolita w każdym kraju: spółka europejska. Wdrożyliśmy ustawę w 2004 roku. Problem był także z jednolitą rejestracją leków. Unia gospodarcza i walutowa pełne członkowstwo w unii gospodarczej i walutowej. Obecnie jesteśmy niepełnym członkiem. Okres przejściowy, ale bez deadlinu. Jak spełnimy kryteria konwergencji to staniemy się pełnym członkiem. Polityka konkurencji bardzo poważne politycznie ważne spory, w Polsce tradycyjne było to ze jest dużo zakładów, które żyją, bo są wspomagane ze środków publicznych, w UE jest to zabronione. Rybołówstwo problematyczne dyskusje, UE ustala kwoty połowowe w celu ochrony zasobów naturalnych. Dyskusja ile te kwoty będą wynosić. Energia UE liberalizuje dostęp do sieci energetycznych, efektywność energetyczna towarów tzn. wprowadzenie specjalnego oznakowania. Brak okresów przejściowych. Jedyne okresy w tym temacie dostaliśmy na zwiększenie zapasów ropy i gazu z 50 kilku dni do 90 dni
Polityka społeczna i zatrudnienia np. polityki równościowe, bhp, warunki…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)