Polityka rozwojowa- opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 91
Wyświetleń: 588
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Polityka rozwojowa- opracowanie - strona 1 Polityka rozwojowa- opracowanie - strona 2 Polityka rozwojowa- opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Polityka rozwojowa / pomocowa RP
Pomoc rozwojowa - za oficjalną definicję pomocy rozwojowej uznaje się tę przyjętą przez Komitet Pomocy Rozwojowej Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), który jest forum skupiającym głównych donatorów z krajów rozwiniętych OECD. Zgodnie z definicją Oficjalna Pomoc Rozwojowa (z ang. Official Development Assistance, ODA) to darowizny i pożyczki przekazane krajom rozwijającym się przez oficjalne instytucje rządowe państw-dawców lub organizacje międzynarodowe mające na celu wsparcie rozwoju gospodarczego i dobrobytu w tych krajach. Aby pożyczka uznana była za pomoc rozwojową musi zawierać element darowizny o wartości przynajmniej 25 proc. całej pomocy a państwo musi być na liście tego Komitetu.
Obok przepływów finansowych, do ODA zaliczana jest również pomoc techniczna(ang. technical assistance) mająca na celu rozwój zasobów ludzkich, podniesienie kwalifikacji oraz możliwości technicznych i produkcyjnych krajów globalnego Południa. Polega m.in. na przekazywaniu wiedzy(lub w szerszym sensie know-how) i doświadczeń za pośrednictwem szkoleń, delegowania ekspertów, inicjowania badań i/lub pokrywania wynikających z tego kosztów. Podkreślić należy, że granty oraz pożyczki na cele militarne wyłączone są z tej kategorii.
Etapy polskiej pomocy rozwojowej:
89-2003 - słabo rozwinięta polityka
2004-2011 - kształtowanie się Pol.
Od 2012 - okres w pełni ukształtowanej Pol.
Polska mocno upolitycznia politykę rozwojową, kładąc duży nacisk na szerzenie demokracji i prawa człowieka. UE w swojej polityce kładzie nacisk na likwidowanie ubóstwa, Polska z tym upolitycznianiem trwa. Alternatywą w zgodzie z priorytetami UE byłoby przekierowanie środków na kraje Subsaharyjskie(one są głównym beneficjentem unijnej polityki rozwojowej), ale nie byłoby to w zgodzie z naszymi interesami narodowymi. UE to wie, więc nie naciska na zmianę.
Polska uruchomiła w 2001 r. Fundację Międzynarodowej Współpracy na rzecz Rozwoju „Wiedzieć Jak”, której głównym zadaniem jest wsparcie przemian demokratycznych na świecie i promocja polskiego doświadczenia transformacyjnego.
Polska jest również sygnatariuszem Deklaracji paryskiej z 2005 r. w sprawie skuteczności pomocy oraz Europejskiego Konsensusu na rzecz Rozwoju, również z 2005 r. Polska Oficjalna Pomoc Rozwojowa realizowana jest w dwojaki sposób:
Za pośrednictwem instytucji międzynarodowych(tzw. pomoc wielostronna) Bezpośrednio przez polskie instytucje, organizacje i inne podmioty(tzw. pomoc dwustronna).
Ogólna tendencja wielkości polskiej polskiej pomocy rozwojowej była nieznacznie wzrostowa w latach 2005-2008 po czym uległa stabilizacji(w USD, w PLN podwyżka wydaje się wyższa, co związane jest z wahaniami kursów walut).

(…)

… krajów priorytetowych 2004-2010:
2004 - 6 krajów priorytetowych(Afganistan, Angola, Gruzja, Irak, Mołdowa i Wietnam)
2005 - 7 krajów priorytetowych(dodano Autonomię Palestyńską)
2006 - 9 krajów priorytetowych(dodano Białoruś i Ukrainę)
2007 - 9 krajów priorytetowych(usunięto Wietnam, dodano Tanzanię)
2008 - 8 krajów priorytetowych(usunięto Irak)
2009 - 7 krajów priorytetowych(usunięto Tanzanię)
2010 - 7 krajów priorytetowych(Afganistan, Angola, Gruzja, Mołdowa, Autonomia Palestyńska, Białoruś, Ukraina)
Pomimo tego priorytetowego ustalenia, najwięcej(47% całości) pomocy otrzymały Chiny(co wiąże się z zaliczaniem do statystyk pomocy nie tylko wydatków projektowych, lecz także mechanizmów takich, jak umorzenia długów i udzielanie pożyczek i kredytów preferencyjnych, szczególnie w ramach tzw. pomocy…
… na rzecz wyspecjalizowanych globalnych funduszy pomocowych oraz instytucji wielostronnych tworzonych z inicjatywy np. ONZ lub UE, ewentualne programy o charakterze trójstronnym lub międzynarodowym,
pomoc humanitarna i żywnościowa, koszty obsługi programu polskiej pomocy zagranicznej, wsparcie budżetowe oraz edukacja rozwojowa.
Projekty w ramach ODA MSZ możemy podzielić na:
projekty wyłonione w otwartym…
… rozwojowej i pomocy humanitarnej.
Ministerstwo Finansów(MF) odgrywa bardzo ważną rolę w dystrybucji środków w ramach ODA, ponieważ trzyma pieczę nad polskim budżetem i ma duży wpływ na to, ile pieniędzy rokrocznie Polska przeznacza na pomoc, ale także dlatego, że w ramach Oficjalnej Pomocy Rozwojowej MF jest odpowiedzialne za koordynację działań związanych z:
• udzielaniem przez Polskę państwom-biorcom ODA…
… z zapisów o ochronie praw człowieka (Polska przystąpiła do Konwencji Genewskiej w 1991 r., a więc siedem lat przed podjęciem pierwszych działań w dziedzinie pomocy zagranicznej).
Zaangażowanie Polski we współpracę rozwojową jest ściśle związane również z naszym członkostwem w UE. Polska wspiera działalność Europejskiego Funduszu na rzecz Demokracji, który powstał z inicjatywy Polski(Sikorski forsował…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz