To tylko jedna z 11 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Polityka regulowania rynku pracy i ograniczenia bezrobocia: narzędzia
oddziaływania na popyt i poda na pracę.
Instrumenty polityki zatrudnienia ukształtowane przez teorię i praktykę dzielimy na następujące grupy:
- słu ące wzrostowi popytu na siłę roboczą, - kształtujące poda siły roboczej, - regulacja międzynarodowych transferów zasobów pracy.1
KSZTAŁTOWANIE POPYTU SIŁY ROBOCZEJ
W literaturze przedmiotu wymienia się następujące kierunki działań słu ących zwiększeniu
liczby miejsc pracy:
1. subwencjonowanie płac i zatrudnienia, których celem jest utrzymanie albo zwiększenie jego
dotychczasowego poziomu w przedsiębiorstwach prywatnych
2. tworzenie nowych miejsc pracy w sektorze państwowym w myśl specjalnych programów
zatrudnienia
3. popieranie szeroko rozumianej przedsiębiorczości, tworzenie nowych miejsc pracy w sektorze
prywatnym przez popieranie małych i średnich przedsiębiorstw, lokalne inicjatywy wzrostu zatrudnienia oraz pomoc w tworzeniu własnych zakładów przez bezrobotnych lub zagro onych bezrobociem
4. roboty publiczne.
Ingerencja państwa odnośnie zatrudnienia w przedsiębiorstwach, w tym prywatnych,
odbywa się między innymi poprzez udzielanie im ró nego rodzaju subwencji, w celu skłonienia ich do utrzymania lub zwiększenia dotychczasowego zatrudnienia. Subwencją2 określamy specyficzny rodzaj dotacji (nieodpłatna i bezzwrotna pomoc finansowa) z bud etu państwa lub środków pozabud etowych, której adresatem jest najczęściej niepaństwowy podmiot gospodarczy (np. jednostkom samorządu terytorialnego, prywatnym przedsiębiorstwom, organizacjom społecznym i osobom fizycznym) dla poparcia ich działalności.
Subwencje płacowe mogą przybrać formy: - subwencji uzale nionych od liczby nowo przyjętych pracownik oraz od ich realizacji
do liczby zatrudnionych,
- subwencji uzale nionych od ogólnej liczby zatrudnionych, - subwencji przyznawanych w jednakowej wysokości albo ró nicowanych w zale ności
od regionu, gałęzi przemysłu, wysokości płac, wieku pracownika itp.
W przeciwieństwie do innych sposobów ingerowania w stan zatrudnienia, takich jak na
przykład obni ka podatków, subwencjonowanie płac nie powoduje zwiększenia napięć inflacyjnych. W wyniku subwencji siła robocza staje się tańsza dla pracodawców, przez co zatrudnienie wzrasta.
Subwencje płacowe mogą być zorientowane celowo, tzn. mogą dotyczyć określonych
(…)
… Inicjatyw Lokalnych, towarzystwa inwestycji społeczno –
ekonomicznych, izby przemysłowo – handlowe, centra doskonalenia zawodowego,
inkubatory przedsiębiorczości).
KSZTAŁTOWANIE PODA Y SIŁY ROBOCZEJ
Działania regulujące na poda mo emy podzielić na:
1) kształtowanie poziomu aktywności zawodowej
2) określenie liczby godzin pracy.
Do grupy pierwszej zaliczamy:
- wyznaczenie granicy aktywności zawodowej oraz prawo do pracy poza okresem tej
aktywności,
- zrównywanie lub zmniejszenie okresów nieaktywności zawodowej osób w wieku
produkcyjnym,
- przedłu enie lub skracanie okresu kształcenia obowiązkowego
- przedłu enie, skracanie lub wprowadzenie obowiązkowej słu by wojskowej, a tak e
osłabienie aktywności zawodowej, np. przez zachęty dla kobiet do zajmowania się
wychowaniem dzieci czy zachęty do podnoszenia…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)