POLITYKA PRODUKTU Produkt wszystko to, co można zaoferować nabywcom do konsumpcji, użytkowania lub do dalszego przerobu, czyli jest to zbiór korzyści dla nabywcy. Funkcje produktu: odzwierciedlają relacje zachodzące między produktem a celem, któremu ma on służyć i który uzasadnia jego istnienie (funkcje podstawowe, utożsamiane często z rdze- niem produktu) oraz relacji między pro- duktem a oczekiwaniami jego użytkownika (funkcje dodatkowe). Funkcje produktu - podział: 1. Funkcje użytkowe – określające klasę produktu, czyli: funkcje techniczne: – funkcje podstawowe – celem ich jest rozróżnienie kategorii produktu, – funkcje pomocnicze – tworzą dodatkowe korzyści dostarczane przez produkt, – funkcje udogodnień w użytkowaniu – stanowią o dodatkach, modyfikacjach produktu lub też o zmianach jego opakowania, funkcje prawne. Funkcje produktu - podział: 2. Funkcje generowane – związane z kosz- tami i korzyściami, jakie przynosi produkt: funkcje integracyjne, funkcje ekonomiczne, funkcje adaptacyjne. Struktura produktu: rdzeń produktu – podstawowe korzyści, produkt rzeczywisty – postrzeganie produktu, produkt poszerzony – korzyści dodatko- we, decydujący; narzędzie różnicowania, produkt potencjalny (możliwość rozwoju produktu). Klasyfikacja produktów: 1. Ze względu na przeznaczenie: A. produkty konsumpcyjne : produkty wygodnego zakupu (produkty pow- szednie): produkty podstawowe, produkty nie- poszukiwane (impulsywne), produkty awaryjne (nagłej potrzeby), produkty wybieralne (okresowego zakupu): dobra homogeniczne, dobra heterogeniczne, Klasyfikacja produktów: produkty luksusowe (rzadkiego zakupu), produkty niepostrzegane. B. produkty przemysłowe – produkty wy- korzystywane do produkcji innych wyro- bów, przeznaczonych dla użytkowników finalnych. Klasyfikacja produktów: 2. Ze względu na korzystność i szkodliwość produktów: produkty pożądane zapewniające długo- okresową satysfakcję i korzyści, produkty przyjemne dające wysoką natychmiastową satysfakcję, lecz powo- dujące trwałe szkody dla organizmu, Klasyfikacja produktów: produkty zbawienne , które nie sprawiają przyjemności w krótkim czasie, ale mogą się okazać bardzo przydatne w szczegól- nych sytuacjach zagrożenia życia, produkty szkodliwe nie zapewniające żadnej korzyści i satysfakcji. Funkcje opakowań: funkcja ochronna, funkcja promocyjna, funkcja informacyjna, funkcja fizycznej organizacji pracy (manipulacyjna, logistyczna). Rodzaje opakowań: 1. Ze względu na przeznaczenie: opakowania transportowo-magazynowe, np. paleta, kontener, opakowania zbiorcze, np. pudła, skrzynie opakowania jednostkowe (bezpośrednie)
(…)
… ma wyłączne prawo posługiwania się tym znakiem, zabezpieczając się w ten
sposób przed używaniem go przez inne firmy
Rodzaje marek:
1. Marka rodzinna – obejmująca
wszystkie lub większość produktów
danej firmy.
2. Marka indywidualna – obejmuje
jeden produkt danej firmy.
3. Marka kombinowana (łączona).
Rodzaje marek:
1. Marka producenta (ogólnokrajowa).
2. Marka pośrednika – anonimowość producenta.
3. Marka…
… „żniwa”,
wycofanie się,
obniżanie
wydatków
adaptowany do
malejącego popytu
selektywna,
usuwanie
niezyskownych
kanałów
najniższa, pozostaje na poziomie
zapewniającym
rentowność
minimalna,
zredukowana do
poziomu potrzeb,
informująca
Strategie w fazie wprowadzania:
Strategia szybkiego „zbierania śmietanki”
(szybkich zysków), polega na ustalaniu wysokich cen na nowy produkt przy równoczesnym
ponoszeniu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)