Prowadząca to prof. Elżbieta Maciejowska. Z liczącej 8 stron notatki, możemy dowiedzieć się, czym są: automatyczne stabilizatory koniunktury, inflacja pełzająca, inflacja umiarkowana, inflacja otwarta, wysokość stopy dyskontowej, inflacja płacowa.
Polityka fiskalna
Polityka fiskalna to decyzje rządu dotyczące wydatków budżetowych i podatków. Jest ona jedną z płaszczyzn polityki stabilizacyjnej państwa, zmierzajśjej do osiągnięcia i utrzymania takiego poziomu produkcji, aby rzeczywisty PKB był jak najbliższy potencjalnemu, tj. zapewniającemu pełne zatrudnienie. Inaczej można powiedzieć, że celem polityki fiskalnej jest likwidacja lub przynajmniej ograniczenie luki dochodowej, a w konsekwencji bezrobocia.
Instumentem polityki fiskalnej jest budżet państwa. W ujęciu makroekonomicznym jest to zestawienie przewidywanych zakupów dóbr i usług oraz płatności transferowych z jednej strony oraz sposobów zapłaty za nie.
Źródłem dochodów budżetu państwa są podatki.przy pomocy których państwo chciałoby sfinasować swoje wydatki. Jednakże równość wydatków i podatków: G+B=T raczej żadko bywa spełniona. Już w trakcie konstruowania budżetu może zostać założona sytuacja, w której: G+T nierówna sie T,przy czym mogą wystąpić dwa warianty:
1) G+B>T coś tam G>T-B coś tam G>NT
Powstaje wówczas deficyt budżetowy równy G-NT (NT to podatki netto, czyli podatki po potrąceniu płatności tranferowych ).
2) G+B<T cos tam G<T-B cs tam G>NT Powstaje wówczas nadwyżna budżetowa równa NT-G Stan budżetu określają cztery zasadnicze wielkości:
- wydatki budżetu na zakup dóbr i usług (G)
-płatności trasferowe z budżetu państwa(B)
-poziom produktu krajowego brutto(Y)
-stopa podatkowa (t)
Równość wydatków i dochodów można więc wyrazić wzorem:
G+B+Yxt
Wydatki budżetowe mają charakter autonomiczny, tzn. są niezależne od poziomu PKB. Są one wyznaczone przez potrzeby kraju i charakter polityki gospodarczej państwa (ekspansywna, restrykcyjna). Natomiast wpływy podatkowe są niezależne od poziomu PKB.
Można to przedstawić graficznie:
-wykres
Przy danych wydatkach i danej przeciętnej stopie podatkowej (od której zależy nachylenie prostej NT w stosunku do osi odciętych) równowagę budżetu zapewnia PKB = Y. Jeżeli faktyczny PKB jest mniejszy niż Y (np.: Y') to ma miejsce nadwyżka wydatków nad podatkami, czyli deficyt budżetowy. Jeśli rzeczywisty PKB jest większy od niż Y (np.: Y'') to występuje nadwyżka budżetowa: wpływy podatkowe są większe niż wydatki.
Powyższy rysunek pozwala wysunąć pewne wnioski, co do kształtowania się stanu budżetu w warunkach zmiany wydatków państwa i podatków (jako determinant zmian PKB): Wzrost wydatków państwa przy stałej stopie podatkowej powoduje - jak pamiętamy z analizy determinant PKB - zwiększenie PKB. Na rysunku nastąpiłoby wówczas przesunięcie funkcji wydatków G równolegle w górę. Łatwo stwierdzić, że spowoduje to powstanie deficytu budżetowego (jeśli budżet był zrównoważony - punkt E) lub jego powiększenie (jeśli deficyt występował już wcześniej). Zmniejszenie wydatków państwa (funkcja G przesunęłaby się wówczas równolegle w dół) przy stałej stopie podatkowej spowoduje spadek deficytu (jeśli budżet był deficytowany) lub powstanie nadwyżki procentowej (jeśli budżet był zrównoważony).
(…)
… kosztów produkcji, nazywaną jest także inflacją pchaną przez koszty. Inflacja popytowa może przyjąć jedną z 3 postaci inflacji:
- budżetowej -kredytowej - płacowej
Inflacja budżetowa (rządowa) jest rezultatem nadmiernego wzrostu wydatków budżetowych, a zatem długofalowego, znacznego deficytu budżetowego Inflacja płacowa jest z kolei rezultatem nadmiernego wzrostu płac, tzn wzrostu szybszego niż wzrost…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)