Polityka dystrybucji - zorientowana na osiąganie zysku działalność obejmująca planowanie, organizowanie i kontrolowanie sposobu przemieszczania gotowych produktów z miejsc ich wytworzenia do miejsc sprzedaży nabywcom finalnym. Strategia dystrybucji oznacza zbiór decyzji i działań związanych z udostępnianiem produktu w określonym miejscu i czasie, ilości i strukturze asortymentowej, odpowiadającym potrzebom nabywców. W dystrybucji wyróżniamy: - kanały dystrybucji , związane z wyborem sposobu sprzedaży, czyli określeniem rodzajów kanałów dystrybucji w ujęciu transakcyjnym - logistykę marketingową , zwaną inaczej dystrybucją fizyczną, związaną z wyborem sposobu przemieszczania produktów z miejsc ich wytwarzania do miejsc przeznaczenia Pojęcie kanałów dystrybucji można rozpatrywać w aspektach: 1/ podmiotowym - dystrybucja to zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji, współuczestniczących w procesie dostarczania produktu lub usługi do użytkownika lub konsumenta. Podmioty uczestniczące w procesie dystrybucji: - uczestnicy, którzy sprzedają i kupują produkty, przekazując i przejmując prawo własności do przemieszczanych produktów; tacy jak: producenci, hurtownicy, detaliści, nabywcy instytucjonalni oraz indywidualni, - uczestnicy nieprzejmujący prawa własności do dystrybuowanych produktów, ale aktywnie wspomagających proces jego przekazywania; tacy jak: agenci, brokerzy, przedstawiciele handlowi, - instytucje świadczące usługi wspomagające działania producentów i pośredników handlowych, takie jak: banki, firmy transportowe, spedycyjne, logistyczne, agencje reklamowe, firmy ubezpieczeniowe. 2/ funkcjonalnym - dystrybucja to łańcuch kolejnych ogniw (instytucji lub osób), za pośrednictwem których następuje przemieszczanie towarów i strumieni im towarzyszących (strumieni finansowych, informacyjnych, rzeczowych). Dystrybucja fizyczna (logistyka marketingowa, logistyka dystrybucji) to fizyczny przepływ towarów; zespół instrumentów i działań doprowadzających (w sensie fizycznym) towary do punktów sieci handlowej. Jest to programowanie i organizowanie takich czynności jak obsługa zamówień, transport, użytkowanie magazynów, utrzymywanie zapasów, itp. w sposób zapewniający efektywne doprowadzenie produktu do konsumenta. Funkcje kanałów dystrybucji : transport, dostosowanie ilościowe, magazynowanie, asortymentacja, promocja produktów, przepływ informacji oraz kontakty pomiędzy uczestnikami kanału. Kryteria klasyfikacji kanałów dystrybucji: występowanie pośredników (kanały bezpośrednie i pośrednie), liczba szczebli pośrednich (kanały krótkie i długie), liczba pośredników na tym samym szczeblu (kanały
(…)
… zrzeszenia, umowy komisu, umowy kontraktacji, spółki
leasingowe lub franchisingowe.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)