Polityka cen - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 896
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Polityka cen - wykład - strona 1 Polityka cen - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Polityka cen       - wartość przedmiotu transakcji rynkowej zgodna z oczekiwaniami kupującego i sprzedającego, określana  najczęściej w ujęciu monetarnym. Element marketingu-mix przynoszący przedsiębiorstwu dochód, podczas gdy  pozostałe elementy tworzą koszty. Ważne kryterium wyboru produktów przez nabywców oraz czynnikiem  określający efekty przedsiębiorstw - powinna być tak ustanowiona, aby satysfakcjonowała uczestników  transakcji rynkowej.     Czynniki wpływające na cenę:   - Wewnętrzne: koszty, cele, pozostałe elementy marketingu mix.   - Zewnętrzne wpływające na cenę: rynek docelowy, popyt, pozycja firmy, otoczenie konkurencyjne,  ekonomiczne, prawne.     Polityka cen -  działania przedsiębiorstwa w zakresie kształtowania cen. Cele polityki cen:   - wielkość sprzedaży   - zysk   - maksymalizacja wartości przedsiębiorstwa   - utrzymanie lub zwiększenie dotychczasowej pozycji   - przetrwanie     Ceny podstawowe mogą być ustalane przy zastosowaniu metod opartych na:   1.  Kosztach  - cena produktu powinna pokrywać koszty jego wytworzenia i sprzedaży oraz planowaną wielkość  zysku. Najczęściej wykorzystywana w praktyce, chociaż problem stwarza rozliczanie kosztów. Jej popularność  wynika z gwarancji zwrot kosztów. Wada - nieuwzględnienie popytu – efekt: akceptacja poziomu kosztów bez  wymuszania działań obniżających je może prowadzić do ich zwiększania. Zbyt wysokie ceny produktów – brak  nabywców.   2.  Popycie  - poszukiwanie takiego poziomu ceny produktu, który z jednej strony będzie zaakceptowany przez  nabywcę, z drugiej natomiast umożliwi realizację celów przedsiębiorstwa. Akceptacja klienta związana jest z  oceną wartości produktu. Procedura ustalania cen na podstawie postrzeganej przez klientów wartości wymaga  badań preferencji i postaw nabywców w stosunku do oferowanych produktów, a także oceny produktów w  porównaniu z produktami konkurencyjnymi.   3.  Cenach produktów konkurencyjnych  – przedsiębiorstwo uzależnia ceny swoich produktów od ceny  produktów konkurencyjnych.     Wskaźnik elastyczności cenowej popytu  wyraża stopień reakcji popytu na zmianę cen.    gdzie: Ep - współczynnik cenowej elastyczności popytu, x - popyt, p – cena    Rodzaje popytu:   - elastyczny – względne zmiany popytu są większe niż względne zmiany cen (Ep 1),   - proporcjonalny – względne zmiany popytu i względne zmiany cen są jednakowe (Ep = 1),   - nieelastyczny – względne zmiany popytu są mniejsze niż względne zmiany cen ( Ep 

(…)

… nie reaguje na wzrost lub spadek cen (Ep = 0).
Paradoks Giffena oznacza reagowanie na wzrost cen towarów pierwszej potrzeby (np. chleba) wzrostem
zakupów tych dóbr.
Paradoks Veblena oznacza zwiększanie zakupów niektórych towarów luksusowych pod wpływem wzrostu ich
cen.
Krzyżowa (mieszana) elastyczność cenowa popytu określa zmiany w popycie na dane dobro pod wpływem
zmian cen produktów substytucyjnych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz