To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Polityka cen - wartość przedmiotu transakcji rynkowej zgodna z oczekiwaniami kupującego i sprzedającego, określana najczęściej w ujęciu monetarnym. Element marketingu-mix przynoszący przedsiębiorstwu dochód, podczas gdy pozostałe elementy tworzą koszty. Ważne kryterium wyboru produktów przez nabywców oraz czynnikiem określający efekty przedsiębiorstw - powinna być tak ustanowiona, aby satysfakcjonowała uczestników transakcji rynkowej. Czynniki wpływające na cenę: - Wewnętrzne: koszty, cele, pozostałe elementy marketingu mix. - Zewnętrzne wpływające na cenę: rynek docelowy, popyt, pozycja firmy, otoczenie konkurencyjne, ekonomiczne, prawne. Polityka cen - działania przedsiębiorstwa w zakresie kształtowania cen. Cele polityki cen: - wielkość sprzedaży - zysk - maksymalizacja wartości przedsiębiorstwa - utrzymanie lub zwiększenie dotychczasowej pozycji - przetrwanie Ceny podstawowe mogą być ustalane przy zastosowaniu metod opartych na: 1. Kosztach - cena produktu powinna pokrywać koszty jego wytworzenia i sprzedaży oraz planowaną wielkość zysku. Najczęściej wykorzystywana w praktyce, chociaż problem stwarza rozliczanie kosztów. Jej popularność wynika z gwarancji zwrot kosztów. Wada - nieuwzględnienie popytu – efekt: akceptacja poziomu kosztów bez wymuszania działań obniżających je może prowadzić do ich zwiększania. Zbyt wysokie ceny produktów – brak nabywców. 2. Popycie - poszukiwanie takiego poziomu ceny produktu, który z jednej strony będzie zaakceptowany przez nabywcę, z drugiej natomiast umożliwi realizację celów przedsiębiorstwa. Akceptacja klienta związana jest z oceną wartości produktu. Procedura ustalania cen na podstawie postrzeganej przez klientów wartości wymaga badań preferencji i postaw nabywców w stosunku do oferowanych produktów, a także oceny produktów w porównaniu z produktami konkurencyjnymi. 3. Cenach produktów konkurencyjnych – przedsiębiorstwo uzależnia ceny swoich produktów od ceny produktów konkurencyjnych. Wskaźnik elastyczności cenowej popytu wyraża stopień reakcji popytu na zmianę cen. gdzie: Ep - współczynnik cenowej elastyczności popytu, x - popyt, p – cena Rodzaje popytu: - elastyczny – względne zmiany popytu są większe niż względne zmiany cen (Ep 1), - proporcjonalny – względne zmiany popytu i względne zmiany cen są jednakowe (Ep = 1), - nieelastyczny – względne zmiany popytu są mniejsze niż względne zmiany cen ( Ep
(…)
… nie reaguje na wzrost lub spadek cen (Ep = 0).
Paradoks Giffena oznacza reagowanie na wzrost cen towarów pierwszej potrzeby (np. chleba) wzrostem
zakupów tych dóbr.
Paradoks Veblena oznacza zwiększanie zakupów niektórych towarów luksusowych pod wpływem wzrostu ich
cen.
Krzyżowa (mieszana) elastyczność cenowa popytu określa zmiany w popycie na dane dobro pod wpływem
zmian cen produktów substytucyjnych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)