Polaryzacja afektywna - teoria S. Tomkinsa

Nasza ocena:

5
Pobrań: 182
Wyświetleń: 1827
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Polaryzacja afektywna - teoria S. Tomkinsa - strona 1 Polaryzacja afektywna - teoria S. Tomkinsa - strona 2

Fragment notatki:

Polaryzacja afektywna - teoria S. Tomkinsa:
W każdym systemie można wyodrębnić biegunowo przeciwstawne kierunki myślenia o człowieku. W muzyce romantyzm kontra klasycyzm, w polityce - teoria konfliktowa i funkcjonalna. Ideologię można podzielić na lewicowe i prawicowe.
Lewicowe - akceptacja człowieka takiego, jakim jest. Człowiek jest nieomal istotą duchową; ideologia ma spełniać pragnienia jednostek, określać tożsamość, kontakty z innymi. Dla człowieka naturalna jest egocentryczna koncentracja na sobie, przy zachowaniu społecznej odpowiedzialności. Pogodzenie się ze słabościami.
Prawicowość - człowiek jest cząstką świata; największą wartość mają reguły normatywne - regulują społeczne współżycie ludzi. Człowiek winien kontrolować swoje pragnienia. Ważna jest tradycja, zasady moralne, doskonalenie kontroli nad sobą. Człowiek ma się zmieniać.
Wybór ideologii nie jest przypadkowy - determinizują ją doświadczenia z dzieciństwa, prowadzą one do wytworzenia skryptu pozytywnego lub negatywnego. Skrypt afektywny odnosi się do pewnej stałej tendencji wzbudzania i przeżywania uczuć - pozytywnych i negatywnych. Skrypty włączone i wyuczone w osobowość w czasie dorastania wytwarzają różne reakcje emocjonalne w różnych sytuacjach - na własną osobę i na innych ludzi.
Skrypt pozytywny - radość, zadowolenie. Nastawieni na pozytywne emocje u innych. Akceptują własne uczucia, spontaniczni w ich okazywaniu, wysokie poczucie afiliacji (towarzystwo). Współdziałanie, czułość, opieka; w kierunku nauk humanistycznych. Wychowanie humanistyczne - koncentracja rodziców na potrzebach dziecka, swobodne wyrażanie uczuć, szanują samodzielne podejmowanie decyzji.
Skrypt negatywny - emocje negatywne (lęk, niezadowolenie); rozwinięta kontrola nad emocjami, małe zróżnicowanie w ekspresji uczuć. Niepokój w obecności innych, agresja, indywidualiści. Na szczycie wartości - zaradność, kompetencja, silna wola. Wolą nauki ścisłe i samodzielne zadania. Wychowywanie normatywne - uczy się zachowań zgodnych z normami społecznymi (posłuszeństwo do zewnętrznych standardów); ignoruje się pragnienia.
Skrypt centrowy - rodzice o cechach humanistycznych i normatywnych.
W polityce: orientacja normatywna - kłopot z demokracją (za bardzo uwzględnia się potrzeby ludzi; człowiek jest z gruntu zły). W humanistycznej - potrzeby ludzi za mało; człowiek jest dobry. Ludzie o skrypcie pozytywnym - ideologia lewicowa, negatywny - prawicowa, centrowy - centrum. Wybór preferencji jest związany też z systemem wartości rodziców, z presją rówieśników, identyfikacją z klasą społeczną. Jak jest konflikt pomiędzy rówieśnikami a skryptem rodziców - jest kolizja, stan ambiwalencji. Jego poglądy są zmienne za względu na okoliczności i nacisk zewnętrzny.

(…)

… zachowuje się spójnie w czasie głosowania w parlamencie. W typie humanistycznym dominuje prawa półkula mózgu (odpowiedzialna za intuicję i emocje). W typie normatywnym - lewa półkula (myślenie racjonalne). Różnice w dominacji danej półkuli determinują całe życie i zachowania.
Prawa półkula - ideologia lewicowa i centrowa, liberalna, otwarcie na świat, poglądy.
Lewa półkula - konserwatyzm, korzenie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz