To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podział na przęsła
Dokonując podziału mostu na przęsła uwzględnia się następujące kryteria:
- funkcjonalne (planowany sposób wykorzystania przestrzeni pod obiektem),
- ekonomiczne,
- estetyczne.
Optymalny podział na przęsła musi uwzględniać wszystkie wymienione kryteria, jakkolwiek istnieje pewne stopniowanie wag wymienionych kryteriów.
Pierwszym kryterium, jaki zawsze bierze siępod uwagę, jest kryterium funkcjonalności. Podział na przęsła musi np. pozwalać na przeprowadzenie drogi czy ulicy (odpowiednia szerokość i wysokość skrajni), a w przypadku rzek, np. układ podpór nie może wprowadzać istotnych zakłóceń w przepływie wody czy spływie kry lodowej. Bardzo często sposób podziału na przęsła ma ścisły związek z długością obiektu, przyjętą konstrukcją przęsła, w tym możliwą do zrealizowania wysokością konstruk-cyjnąprzęsła, którą ogranicza rodzaj konstrukcji przęsła. Jeśli to kryterium zostanie spełnione, to staramy się dokonać takiego podziału, by przy wybranym typie kon-stmkcji, koszt budowy obiektu jako całości był jak najmniejszy. Poza kosztami bezpośrednimi związanymi z budową, należy również brać pod uwagą inne trudne do bezpośredniego uchwycenia koszty: ingerencja w środowisko i wynikające z tego tytułu straty, ograniczenia w swobodzie gospodarowania terenem po wybudowaniu obiektu itp.
Kryterium estetyczne jest istotne, jakkolwiek nie ma żadnego wpływu na funkcjonalność obiektu, to mając na uwadze, że zwłaszcza duża budowla staje się elementem krajobrazu, przyjęty podział na przęsła nie powinien wprowadzać dysonansu w odbiorze estetycznym konstrukcji. Dotyczy to takich zagadnień, jak np.: proporcje w długościach przęseł obiektów wieloprzęsiowych czy proporcje pomiędzy długością przęseł a wysokością podpór i przęseł. Przykładowo w obiektach wieloprzęsiowych niekorzystny jest podział nieregularny (zmieniający się przypadkowo). Jeśli projektujemy obiekt o zróżnicowanych długościach przęseł, to powinny one rosnąć w kierunku środka obiektu. W przypadku długich estakad korzystne jest zastosowanie równego podziału na przęsła, lub stosowanie podziału o długościach niewiele się różniących. Z punktu widzenia estetycznego powinno się również unikać takiego podziału, który generuje przęsła o dużej wysokości przy niskich podporach.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)