Podział na przęsła - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 602
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podział na przęsła - wykład - strona 1 Podział na przęsła - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Podział na przęsła
Dokonując podziału mostu na przęsła uwzględnia się następujące kryteria:
- funkcjonalne (planowany sposób wykorzystania przestrzeni pod obiektem),
- ekonomiczne,
- estetyczne.
Optymalny podział na przęsła musi uwzględniać wszystkie wymienione kryte­ria, jakkolwiek istnieje pewne stopniowanie wag wymienionych kryteriów.
Pierwszym kryterium, jaki zawsze bierze siępod uwagę, jest kryterium funkcjo­nalności. Podział na przęsła musi np. pozwalać na przeprowadzenie drogi czy ulicy (odpowiednia szerokość i wysokość skrajni), a w przypadku rzek, np. układ podpór nie może wprowadzać istotnych zakłóceń w przepływie wody czy spływie kry lodo­wej. Bardzo często sposób podziału na przęsła ma ścisły związek z długością obiektu, przyjętą konstrukcją przęsła, w tym możliwą do zrealizowania wysokością konstruk-cyjnąprzęsła, którą ogranicza rodzaj konstrukcji przęsła. Jeśli to kryterium zostanie spełnione, to staramy się dokonać takiego podziału, by przy wybranym typie kon-stmkcji, koszt budowy obiektu jako całości był jak najmniejszy. Poza kosztami bez­pośrednimi związanymi z budową, należy również brać pod uwagą inne trudne do bezpośredniego uchwycenia koszty: ingerencja w środowisko i wynikające z tego ty­tułu straty, ograniczenia w swobodzie gospodarowania terenem po wybudowaniu obiek­tu itp.
Kryterium estetyczne jest istotne, jakkolwiek nie ma żadnego wpływu na funk­cjonalność obiektu, to mając na uwadze, że zwłaszcza duża budowla staje się elemen­tem krajobrazu, przyjęty podział na przęsła nie powinien wprowadzać dysonansu w odbiorze estetycznym konstrukcji. Dotyczy to takich zagadnień, jak np.: proporcje w długościach przęseł obiektów wieloprzęsiowych czy proporcje pomiędzy długością przęseł a wysokością podpór i przęseł. Przykładowo w obiektach wieloprzęsiowych niekorzystny jest podział nieregularny (zmieniający się przypadkowo). Jeśli projektu­jemy obiekt o zróżnicowanych długościach przęseł, to powinny one rosnąć w kierun­ku środka obiektu. W przypadku długich estakad korzystne jest zastosowanie równe­go podziału na przęsła, lub stosowanie podziału o długościach niewiele się różnią­cych. Z punktu widzenia estetycznego powinno się również unikać takiego podziału, który generuje przęsła o dużej wysokości przy niskich podporach.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz