Podział i rodzaje badań marketingowych

Nasza ocena:

3
Pobrań: 196
Wyświetleń: 1050
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podział i rodzaje badań marketingowych - strona 1

Fragment notatki:

badania wtórne - badania pośrednie opierające się na wykorzystaniu i analizie istniejących, dostępnych informacji wew. i zew.; źródłem danych wtórnych w tych badaniach są źródła wew. firmy tj.: informacje o produkcji, sprzedaży, zapasach, kosztach, cenach, itp. oraz zew. opublikowane informacje pochodzące ze statystyk masowych, organizacji rządowych, resortowych, branżowych, banków, stowarzyszeń, instytutów badawczych, zrzeszeń, itp.; badania wtórne są tańsze, mniej czasochłonne, a wyniki analiz można szybko zastosować w praktyce, pomagają w generowaniu nowych pomysłów rozwiązania problemu, posiadają jednak ograniczenia: informacje te są albo bardzo szczegółowe, bo dotyczą naszego przedsiębiorstwa albo zbyt ogólne, gdyż np. pochodzą ze statystyk masowych i rzadko mogą być wprost zastosowane do rozwiązania konkretnych problemów; badania pierwotne - badania bezpośrednie polegające na gromadzeniu i przetwarzaniu informacji pochodzących z terenu, badacz dokładnie określa rodzaj informacji, które potrzebuje oraz sposób ich pozyskania - zdobyte dane odpowiadają specyficznemu problemowi badawczemu i mają charakter pierwotny - są po raz pierwszy zebrane bezpośrednio z rynku; badania eksploracyjne (opisowe) - umożliwiają zrozumienie istoty określonego zjawiska lub procesu oraz ustalenie zakresu potrzebnych informacji, podejmowane są bez znajomości kierunków i sposobów ich prowadzenia - ogólna charakterystyka badań eksploracyjnych: cel badań - ogólny, rozpoznanie sytuacji; zakres niezbędnych informacji - niejasny; źródło - mgliście określone; forma gromadzenia danych - prosta, pobieżna, powierzchowna; sposób gromadzenia danych - elastyczny, techniki i procedury nie są wyznaczone; analiza informacji - nieformalna, zazwyczaj analiza jakościowa; zalecenia i wnioski - sugestie ; badania eksplanacyjne (przyczynowo - skutkowe) - posiadają ściśle określony cel badawczy i zakres niezbędnych informacji, ich celem jest zasugerowanie menedżerowi wyboru najlepszego wariantu rozwiązania problemu - ogólna charakterystyka badań eksplanacyjnych: cel badań - szczegółowy, weryfikacja przypuszczeń lub pomoc w wyborze wariantu rozwiązania problemu; zakres niezbędnych danych - ściśle określony; źródło - jasno określone; forma gromadzenia danych - uporządkowana; sposób gromadzenia danych - sztywny, techniki i procedury są zaprojektowane; analiza informacji - formalna, zazwyczaj analiza ilościowa; zalecenia i wnioski - ostateczne rozstrzygnięcia
badania ilościowe - prowadzone są na stosunkowo dużych, reprezentatywnych próbach, przy wykorzystaniu standaryzowanych technik i narzędzi badawczych, dostarczają danych, które można poddać analizie statystycznej, w badaniach dąży się do nadania analizowanym zjawiskom miar, możliwe jest także uogólnienie wyników na całą populację badaną; ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz