Podstawy zarządzania- zagadnienia wstępne

Nasza ocena:

5
Pobrań: 175
Wyświetleń: 4466
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy zarządzania- zagadnienia wstępne - strona 1 Podstawy zarządzania- zagadnienia wstępne - strona 2 Podstawy zarządzania- zagadnienia wstępne - strona 3

Fragment notatki:

Przestawione opracowanie stanowi fragment wykładów z podstaw zarządzania wykładanych na Uniwersytecie Łódzkim w ramach kierunku zarządzanie ogólne przez profesora B. Kaczmarka.
Stanowią one zagadnienia wstępne z wspomnianego przedmiotu.
W pierwszym wykładzie omówiony został przedmiot zarządzania oraz definicja organizacji.
Na następnych zajęciach zaprezentowana została kwestia menagerów- podział, umiejętności na rożnych stanowiskach, autorytet.
W trzecim wykładzie omówione zostało zagadnienie roli menagerów, wymienione zostały też nurty związane z zarządzaniem oraz omówione dwa najważniejsze (klasyczna teoria organizacji, naukowa- organizacja pracy)
Tematem ostatniego wykładu są klasyczne reguły zarządzania.

Podstawy zarządzania 12.101.11
Menager- każdy kierownik bez względu na szczebel, mają trzy podstawowe cechy: mają formalną władzę wynikającą ze statutu organizacji (wynikającą z reguły organizacyjnego) do której tej władzy przypasane są określone obowiązki i odpowiedzialność. Osoba która kieruje zespołem ludzi (od 2 do kilkunastu osób) pracowników podporządkowanych służbowo danemu kierownikowi. Formalny szef zespołu, ludzi, organizacji, firmy itp. Kolejną cechą jest to, ze ta władza przejawia się w tym że menager jest organizatorem, pomysłodawcą pracy zespołu ludzi. Pracy rozumianej w ten sposób, ze to on decyduje o tym co poszczególny pracownik na danym stanowisku pracy, podporządkowany kierowników, wykonuje, co należy do jego zadań. Menager ma prawo kontrolować, oceniać to w jaki sposób ta praca pracowników na swoich indywidualnych stanowiskach pracy została wykonana. Ta ocena wykonania jest podstawą do oceny pracownik. PO trzecie, menager ponosi indywidualną odpowiedzialność za wyniki i za efekty pracy wszystkich pracowników, którzy jemu są podporządkowani. Czyli najogólniej można powiedzieć: Menager pracuje z ludźmi i pracuje poprzez ludzi (wskazuje najlepszy sposób, metodę). Kierowników wymyślił amerykański badacz, Fryderyk Winlow Tylor (???), po to by najlepiej byłą wykonywana praca zespołów pracowniczych i indywidualnych pracowników.
Definicja menagera:-przede wszystkim kierownik, jest nim na ogół pracownik umysłowy, praktycy zarządzania-pracownicy najbardziej uprzywilejowani- wynika to z przyznanej im władzy, decydują o karierze pracowników im podległych.
Podział menagerów:-menagerowie najwyższego szczebla- dyrektorzy np. przedsiębiorstwa, zastępcy dyrektorów generalnych do określonych spraw (zazwyczaj ds. technicznych, produkcyjnych, kadrowych, marketingowych, organizacyjnych, handlowych, administracyjnych, ekonomiczno finansowych), członkowie rad nadzorczych- odpowiadają za całą firmę, od nich zależy określanie co ma być w przedsiębiorstwie wykonywane, wytwarzane, jakie usługi mają być świadczone, odpowiadają za wyniki ilościowe, jakościowe, wskaźniki ekonomiczne jakie osiąga firma/przedsiębiorstwo itp. przez nich kierowane.-średniego szczebla- kierownicy filii, przedstawiciel, zakładów i wydziałów w ramach danej instytucji- odpowiadają w jaki sposób, jakimi metodami/technikami zadania przedsiębiorstwa na ich odcinkach pracy wykonywane- tzw. kierownicy funkcjonalni, kierownicy specjalistyczni-first line, najniższego szczebla- kierownicy działów, sekcji, pracowni i kierownicy zespołów specjalistycznych Istotną cechą podziału jest to, ze jest on hierarchiczny, kierownik niższego szczebla jest służbowo podporządkowany kierownikowi szczebla wyższego.
Awans zazwyczaj odbywa się pionowo.
Wykorzystanie umiejętności:
każdy p

(…)

….
Rola przywódcy- zleca wykonanie czynności pracownikom, określa w jaki sposób praca ma być wykonana, ma też prawo kontroli i oceny (podstawowy element polityki kadrowej czyli zarządzania zasobami ludzkimi).
Kierownik jest łącznikiem- przenosi informacje tworzone na szczeblu naczelnego kierownictwa (top menagmentu) np. plany, zalecenia na swój odcinek. A z drugiej strony kierownik składa informacje…
… do zarządzania, do organizacji pracy- normy pracy. Norma pracy jest to ilość pracy którą pracownik na danym stanowisku pracy powinien wykonać w określonym czasie. W określonym czasie- np. w ciągu dnia pracy, miesiąca czy roku.. Normy te oznaczają dwie rzeczy: -wydajność pracy indywidualną pracownika na stanowisku, są podstaw do budowania taryfikatorów kwalifikacyjnych na podstawie których określa się wysokość płac. Metoda naukowa na podstawie obserwacji pracy pracowników najlepszych i najsłabszych. Sposób pomiaru nazwał normą (zadania do wykonania w określonym czasie). przyczyniło się to bezpośrednio do podniesienia wydajności pracy indywidualnej i do określenia wynagrodzenia.
-w zakresie tej normy pracy nie każdy pracownik nadaje się do każdej wobec tego zaczęto stosować dobór celowy pracowników…
…, a ta specjalność przekłada się w najprostszy sposób na wzrost indywidulanej wydajności pracownika, a co za tym idzie i całej instytucji. Ekonomicznie na patrzymy w ten sposób, ze obniżamy koszty wytworzenia danego produktu, wyrobu, towaru czy usługi. Przekłada to się na normy pracy, które pracownik obowiązany jest wykonać i za co dostaje wynagrodzenie.
zasada autorytetu- każdy menager powinien dbać…
… z pracownikami i argumentowania (przekonywania o racjonalności) podjętych przez niego decyzji.
zasada dyscypliny- przestrzeganie regulaminów, zasad, nakazów, które obowiązują w danej instytucji
zasada jedności rozkazodawstwa- pracownik musi otrzymywać zlecenia pracy tylko od jednego kierownika. Kierownik firmy zastrzeżenia powinien zgłosić do bezpośredni przełożonego i on dopiero przekazuje to pracownikowi jako zastrzeżenia swoje własne (służbowe podporządkowanie).
Zasada jednolitości kierowania- zadania, zlecenia, przekazane pracownikowi do wykonania, powinny jednoznacznie motywować i wskazywać pracownikowi jak ma to wykonać (jednoznacznie- nie powinno być kontrowersji kto lub jak ma pracę wykonać). Precyzyjne, jednoznaczne, określone zlecenia.
Zasada podporządkowania osobistego interesu interesowi firmy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz