Model organizacji Definicja pojęcia Cechy wspólne organizacji – model organizacji Charakterystyka podsystemów organizacji PZ – Pojęcie organizacji, model organizacji/ slajd nr 2 Definicja pojęcia organizacji Organizacja w sensie instytucjonalnym system społeczno-techniczny utworzony sztucznie dla realizowania określonych misji, wartości i celów, posiadający wewnętrzną strukturę łączącą w funkcjonalną całość elementy i części wchodzące w jego skład (składa się z rzeczy i ludzi wyposaŜonych w narzędzia, maszyny, jak np. przedsiębiorstwo, bank, biuro podróŜy, urząd itp.) Organizacja w sensie czynnościowym czynność organizowania, czyli świadomego i celowego porządkowania zbioru działań, działających podmiotów, zasobów i instrumentów działania. Organizacja w sensie atrybutowym to cecha rzeczy złoŜonej (często czynność), np. mówiąc o instytucji, procesie, czynnościach, Ŝe są dobrze zorganizowane, uŜywamy pojęcia organizacji w znaczeniu oceny i atrybutu. PZ – Pojęcie organizacji, model organizacji/ slajd nr 3 Rodzaje organizacji kryterium podziału jest funkcja, jaką organizacje realizują na rzecz otoczenia gospodarcze, nastawione na zysk uŜyteczności publicznej administracji państwowej i samorządowej militarne i policyjne społeczne religijne PZ – Pojęcie organizacji, model organizacji/ slajd nr 4 Model organizacji wg H.J. Leavitta PZ – Pojęcie organizacji, model organizacji/ slajd nr 5 Model organizacji wg H.J.Leavitta Cele organizacji - zbiór zamierzeń przewidzianych do realizacji w jakimś przedziale czasu, z których wywodzą się zadania cząstkowe Ludzie - członkowie organizacji wraz z ich wiedzą, kwalifikacjami, postawami, systemem wartości, motywacją do pracy oraz stosunkami międzyludzkimi Technologia - zbiór metod i technik uŜywanych w procesie przeobraŜeń (transformacji) Struktura organizacyjna – układ złoŜony z poszczególnych elementów organizacji (pionów, komórek itp.) oraz ich wzajemnych powiązań; zbiór reguł porządkujących zachowania uczestników organizacji. Między wymienionymi wyŜej elementami organizacji występują wzajemne relacje. Wszystkie one są ze sobą powiązane i wzajemnie na siebie wpływają - zmiany w dowolnym elemencie wymuszają zmiany w pozostałych. Model organizacji: cele organizacyjne Cele organizacji stanowią zbiór wzajemnie powiązanych dąŜeń, aspiracji i zamierzonych efektów o róŜnym stopniu konkretności. Cele organizacji stanowią układ hierarchiczny. PZ – Pojęcie organizacji, model organizacji/ slajd nr 7
(…)
… przede wszystkim przed lekarzami,
pielęgniarkami, pacjentami, matkami i wszystkimi, którzy uŜywają naszych wyrobów"
(Johnson & Johnson).
Główne produkty lub
usługi
„Główne produkty AMAX to molibden, węgiel, ruda Ŝelaza, miedź, ołów, cynk, ropa
naftowa i gaz ziemny, potas, fosforyty, nikiel, wolfram, srebro, złoto i magnez”.
Obszar
Geograficzny
„Zdecydowanie dąŜymy do pełnego sukcesu Corning Glass Works jako światowego
konkurenta…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)