To tylko jedna z 25 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PZ – Funkcje zarządzania: organizowanie/ slajd nr 1 FUNKCJE ZARZĄDZANIA: ORGANIZOWANIE PLANOWANIE ORGANIZOWANIE PRZEWODZENIE KONTROLOWANIE NAKŁADY Z OTOCZENIA: zasoby ludzkie zasoby finansowe zasoby fizyczne zasoby informacyjne Cele osiągnięte: sprawnie skutecznie PZ – Funkcje zarządzania: organizowanie/ slajd nr 2 Organizowanie ma kształtować strukturę działania, która specyfikuje wszystkie konieczne zadania i tak je sprzęga, Ŝe realizacja planów jest zapewniona. PZ – Funkcje zarządzania: organizowanie/ slajd nr 3 Kształtowanie struktur organizacyjnych NaleŜy : dokonać podziału pracy , dokonać podziału władzy , zapewnić koordynację elementów i działań. PZ – Funkcje zarządzania: organizowanie/ slajd nr 4 Kształtowanie struktur organizacyjnych - PODZIAŁ PRACY - PZ – Funkcje zarządzania: organizowanie/ slajd nr 5 Kształtowanie struktur organizacyjnych - PODZIAŁ PRACY - Jak grupujemy stanowiska? grupowanie stanowisk wymagających tych samych lub podobnych czynności grupowanie działalności wokół obiektów: produktów, klientów, obszarów geograficznych itp. PZ – Funkcje zarządzania: organizowanie/ slajd nr 6 Organizowanie wg sposobów wykonania - STRUKTURA FUNKCJONALNA - Struktura funkcjonalna to taka, w której na drugim szczeblu hierarchicznym dokonuje się grupowanie zadań według kryterium funkcji. Wykorzystanie – przedsiębiorstwa produkujące jeden wyrób lub dysponujące jednorodnym programem wyrobów. PZ – Funkcje zarządzania: organizowanie/ slajd nr 7 Organizowanie wg sposobów wykonania - STRUKTURA DYWIZJONALNA - Organizacja dywizjonalna ma wyodrębnione na drugim szczeblu hierarchii jednostki, które koncentrują zadania wokół obiektów (produktów, grup odbiorców, rynków). Warunkiem stosowania jest moŜliwość rozłoŜenia czynności na jednorodne, w duŜej mierze niezaleŜne od siebie, sektory. PZ – Funkcje zarządzania: organizowanie/ slajd nr 8 Kształtowanie struktur organizacyjnych - PODZIAŁ WŁADZY - Podział władzy w organizacji czyli rozmieszczenie uprawnień decyzyjnych CENTRALIZACJA DECENTRALIZACJA PZ – Funkcje zarządzania: organizowanie/ slajd nr 9 RównowaŜenie stopnia centralizacji i decentralizacji Organizacja jest rozproszona geograficzne Zwartość terytorialna organizacji Decyzje o mniejszym znaczeniu Decyzje o bardzo kosztowne i ryzykowne MenedŜerowie niŜszych szczebli chcą mieć udział w procesie podejmowania decyzji MenedŜerowie niŜszych szczebli nie chcą brać udziału w procesie podejmowania decyzji
(…)
… zadaniowy
Wydział integrujący
Struktura macierzowa
Spontaniczne samouzgadnianie
PZ – Funkcje zarządzania: organizowanie/ slajd nr 16
Kształtowanie struktur organizacyjnych
- KOORDYNACJA I INTEGRACJA Struktura jednoliniowa – obowiązuje
zasada jedności rozkazodawstwa
(„one men, one boss”).
Struktura jednoliniowa
Struktura wieloliniowa - jest
zbudowana na zasadzie specjalizacji i
rozkłada zadania kierownicze…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)