To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Scharakteryzuj pojęcie
„komórka organizacyjna”.
Komórka organizacyjna to elementarna jednostka działania. Jest to zwykle jednostka posiadająca wyodrębniony człon kierowniczy bez względu na jej wielkość. Człon kierowniczy jest zazwyczaj jednoosobowy posiadający uprawnienia władcze, które wykorzystuje do realizacji działania czasowego przydzielonego komórce. W dzisiejszych organizacjach ze względu na ogromną liczbę komórek łączy się je w zespoły pod wspólnym kierownictwem (oddziały, wydziały). Następnie te wydziały lub oddziały łączy siew jeszcze większe całości, też pod wspólnym kierownictwem - zakłady. Zakłady nieraz łączy się w przedsiębiorstwa wielozakładowe (kombinaty).
Scharakteryzuj organizację dywizjonalną.
Organizacja dywizjonalna opiera się na podziale na oddziały, czyli dywizje. Dywizje produkują różne wyroby i mają dużą samodzielność co do programów produkcji, kosztów i elementarnej działalności inwestycyjnej. Dywizje te są rozliczane z wyniku finansowego niezależnie od siebie i mają obowiązek oddawania części swojego zysku na działalność badawczo-rozwojową i inwestycje strategiczne organizacji jako całości. W obecnych czasach organizacje oddziałowe chętnie przeistaczają się w holdingi gdzie centrala (spółka prawa handlowego) posiada pakiety kontrolne akcji każdej podległej spółki. Mimo zależności od kierownictwa koncernu wszystkie spółki posiadają osobowość prawną i są samodzielnymi jednostkami gospodarczymi.
Scharakteryzuj pojęcia: cel, zadania i misja organizacji.
Cel - jest to przyszły, pożądany stan lub rezultat działania organizacji. Jest określony przedmiotowo i podmiotowo oraz przewidziany do osiągnięcia w czasie ujętym przez plan wieloletni lub krótkoterminowy. Zadanie - jest to część celu, którego wykonanie przewidziane jest w określonym okresie lub konkretnym terminie. Zadanie musi mieścić się w okresie czasu przewidzianym na osiągnięcie celu, w ramach którego będzie wykonywane. Jest wyodrębnione przedmiotowo, podmiotowo, przestrzennie, czasowo i często proceduralnie. Misja - to przedmiot trwałych dążeń organizacji, zwykle określony w statucie jako zakres działalności organizacji społecznie pożądanej.
Scharakteryzuj typową wiązkę celów organizacji.
Każda organizacja ma wiązkę celów, do których dąży. Są to wielorakie cele, które chce równolegle realizować. To rodzi pewnie trudności, ponieważ zasoby są ograniczone i istnieje rozbieżność pomiędzy uczestnikami organizacji a otoczeniem. To zmusza organizację do dokonywania trudnych wyborów między często rywalizującymi ze sobą lub nawet wykluczającymi się dążeniami. Doprowadzi to do wyboru uwzględniającego największą zbieżność dążeń, spójność celów i najefektywniejszych działań.
Scharakteryzuj pojęcie „komórka organizacyjna”.
Komórka organizacyjna to elementarna jednostka działania. Jest to zwykle jednostka posiadająca wyodrębniony człon kierowniczy bez względu na jej wielkość. Człon kierowniczy jest zazwyczaj jednoosobowy posiadający uprawnienia władcze, które wykorzystuje do realizacji działania czasowego przydzielonego komórce. W dzisiejszych organizacjach ze względu na ogromną liczbę komórek łączy się je w zespoły pod wspólnym kierownictwem (oddziały, wydziały). Następnie te wydziały lub oddziały łączy siew jeszcze większe całości, też pod wspólnym kierownictwem - zakłady. Zakłady nieraz łączy się w przedsiębiorstwa wielozakładowe (kombinaty).
Od czego zależy rozpiętość kierowania?
Rozpiętość kierowania to ważna cecha organizacji powiązana z hierarchią or
(…)
… otoczenia, szybkość i trafność podejmowanych decyzji
-duża autonomia decyzyjna
-zwiększenie aktywności decyzyjnej kierowników
WADY:
-walka o dostęp do zasobów
-konflikty między dywizjami
-możliwość nadmiernego rozrastania sie sztabów
-ryzyko podwojenia zatrudnienia
Omów zasady i warunki stosowania struktur macierzowych.
Strukturę macierzową stosuje się gdy mamy do czynienia ze strukturą zorientowaną…
… jednej czy drugiej strony, ale przykłada się wagę do zadania, do argumentacji i do zdolności do kooperacji. Najpowszechniej struktura macierzowa jest stosowana na jednym poziomie zarządzania poprzez powoływanie zespołów projektowych i grup specjalistów. Główną wadą struktury macierzowej jest wyraźne zwiększenie wewnętrznej złożoności organizacji.
ZALETY:
-duża elastycznośc działania
-członkowie zespołów…
… odgrywaja ważna rolę w podejmowaniu decyzji
-pracownicy mają szerokie możliwości pozyskiwania nowych umiejętności
-możliwie pełne wykorzystywanie zasobnów ludzkich
-duża decentralizacja
-przejrzysta, jasna kontrola
-motywacyjny charakter pracowników w podejmowaniu decyzji
WADY:
-zerwanie z zasadą jedności rozkazodawstwa
-czas podejmowania decyzji przez grupę jest dłuższy
-grupa może zostać zdominowana…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)