Podstawy Zarządzania - Podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów.

Nasza ocena:

5
Pobrań: 357
Wyświetleń: 3920
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy Zarządzania - Podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów. - strona 1 Podstawy Zarządzania - Podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów. - strona 2 Podstawy Zarządzania - Podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów. - strona 3

Fragment notatki:



W treści notatki opisane są pojęcia niezbędne w rozumieniu istoty podejmowania decyzji, takie jak: decyzja, decydowanie, proces podejmowania decyzji, problem. Dalej opisane są rodzaje decyzji według różnych kryteriów; decyzje zaprogramowane, decyzje niezaprogramowane. Ponadto notatka opisuje szczegółowo racjonalny proces podejmowania decyzji oraz czynniki wpływające na zachowania decyzyjne

Zarządzanie 27.11.2009
Temat: Podejmowanie decyzji  i rozwiązywanie problemówFunkcje zarządzania:
1. planowania2. organizowania 3. motywowania4. kontroli
Fayol: Funkcja koordynacji 
Podejmowanie decyzji jest cechą zarządzania. Zarządzanie to proces podejmowania decyzji.Pojęcia:

Decyzja

Decydowanie 

Podejmowanie decyzji 

Proces podejmowana decyzjiDecyzja - „to wybór jednego z co najmniej dwóch kierunków działania lub reagowania” Słowo pochodzi od łac. decisio, co oznacza ugoda postanowienie rozstrzygnięcie. Takie ujecie decyzji wskazuje na jej sprawczy charakter.Decydowanie – oznacza czynność, pochodzi od słowa łac. deciderre, co oznacza ustanowić, ustalić, rozpatrywać. „Decydowanie to dokonywanie nielosowego wyboru w działaniu, którego wynikiem jest decyzja. Decydowanie jest bliskie podejmowaniu decyzji. „Decydowanie to akt wyboru jednej możliwości spośród ich zestawu”.Proces podejmowanie decyzji – Poznanie i zdefiniowanie istoty sytuacji decyzyjnej, wyodrębnienie różnych możliwości, wybór jednej z nich, i wprowadzenie jej w życie. Jest pewną logiczną sekwencją działań, zmierzającą do rozwiązania problemu.Problem – jest to różnica pomiędzy tym jak jest a jak powinno być.
RODZAJE DECYZJI

Według funkcji przedsiębiorstwa 

Według funkcji zarządzania:

według faz rozwoju przedsiębiorstwa:

Według funkcji organizacyjnych

Według wagi i horyzontu czasowego: wg wagi:Decyzje strategiczne, taktyczne i operacyjne wg,czasu: długo średnio i krótkoterminowe•
Według struktury rozwiązywania problemów: Decyzje selekcyjne, decyzje alokacyjne, decyzje rankingowe

Ze względu na warunki podejmowanie decyzji: decyzje w warunkach pewności (zdeterminowane), decyzje w warunkach ryzyka(znam prawdopodobieństwo skutków mojej decyzji), decyzje w warunkach niepewności(kiedy nie wiem, czy produkt będzie pożądany na rynku. Nic nie wiem)

Ze względu na sposób podejmowania decyzji: Indywidualne i zespołowe: (zastanowić się jakie są zalety decyzji indywidualnych i zespołowych). Decyzje zaprogramowane i niezaprogramowane:Zaprogramowane - posiadają określoną strukturę lub powtarzają się z określoną częstotliwością. Podejmowane są ze względu na określoną tradycję, regułę, bądź procedurę.Niezaprogramowane – decyzje o słabo zarysowanie strukturze podejmowania decyzji. Podejmowane są rzadziej, dotyczą spraw rzadkich, niezwykłych, nowych, wyjątkowych. Takie decyzje wymagają na ogół dużo czasu, zasobów i energii.
RACJONALNY SPOSÓB PODEJMOWANIA DECYZJI:
      1. Identyfikacja i zdefiniowanie sytuacji decyzyjnej: (szukam gdzie jest problem)
1.1 Zdefiniuj problem1.2 określ cele decyzji1.3 określ przyczyny i zdiagnozuj je ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz