podstawy psychologii i socjologii - komunikacja - omówienie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 210
Wyświetleń: 1337
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
podstawy psychologii i socjologii - komunikacja - omówienie  - strona 1 podstawy psychologii i socjologii - komunikacja - omówienie  - strona 2 podstawy psychologii i socjologii - komunikacja - omówienie  - strona 3

Fragment notatki:

M. Łoboda, podstawy psychologii i socjologii, Komunikacja
Komunikacja - proces organizowania wiadomości w celu stworzenia znaczenia.
Wiadomości - słowa, dźwięki, działania, gesty - którymi ludzie w toku interakcji wyrażają siebie wobec innych; mogą mieć charakter symboliczny.
Symbol - słowo, dźwięk, działanie, gest; odnoszące się do jakiegoś obiektu; przeznaczone do jego reprezentowania.
Różne formy symboli: słowa, piktogramy, alfabet morse'a, emotikony, gesty.
Komunikacja werbalna i niewerbalna: kom.werbalna - z użyciem języka (mowy, pisma) ; kom.niewerbalna - stosująca symbole i kanały niewerbalne.
Język (kod werbalny): *zestaw symboli werbalnych *pozwalający na odbieranie wiadomości w formie słów - przekształcanie ich znaczenia *może występować w formie mówionej i pisanej.
Elementy niewerbalne np. kursywa, pogrubienie (jęz.pisany). Elementy niewerbalne w jęz.mówinym przekazywane są poprzez np. dykcję, siłę głosu, intonację, szybkość mówienia, dźwięki paralingwistyczne (śmiech), modulację głosu.
Organizowanie - tworzenie i otrzymywanie wiadomości werbalnych i niewerbalnych oraz odpowiadania na nie; wymaga dokonywania wyborów miedzy różnymi możliwościami  wpływających na tworzenie znaczenia.
Znaczenie (wiadomości) odnosi się do interpretacji wiadomości - jak jest ona rozpoznana, zrozumiana; może być osobiste lub podzielane przez innych  socjalizacje.
Ludzie do pewnego stopnia mogą podzielać znaczenie poszczególnych słów lub wydarzeń; mogą nadawać im znaczenie osobiste i indywidualne (stosownie do doświadczeń, przekonań, kultury środowiska, przynależności do grupy.
Modele komunikacji
Proces komunikacji jako: *transfer informacji *uzgadnianie znaczenia.
Komunikacja jako transfer informacji - źródło wysyła wiadomość przez kanał do odbiorcy. Źródło (nadawca) - twórca wiadomości; kanał- środek przekazu wiadomości: pisany, słowny, niewerbalny, pośredniczący; odbiorca - osoba, grupa( audytorium nadawcy); szumy - zakłócenia pochodzące ze środowiska. W modelu transferu inf.
Nadawca: *dokonuje świadomych wyborów wiadomości - werbalnych i niewerbalnych *przekazywanych dla osiągnięcia celów *musi jasno wyrazić to co myśli  model uproszczony *zakłada się że komunikacja zachodzi tylko w jedną stronę *nadawca nie może sprawdzić/ potwierdzić sposobu zrozumienia inf. przez odbiorcę *odbiorcy traktowani jako osoby bierne - nie mają możliwości zareagowania na wiadomości i zakomunikowania własnego stanowiska.
Komunikacja jako uzgadnianie znaczenia: *komunikacja zachodzi w dwóch kierunkach *cele procesu komunikacji (wzajemne zrozumienie obu uczestników; osiągnięcie zgody co do znaczenia wiadomości) *2 modele: model interakcyjny; model transakcyjny.

(…)

… o bardzo dużej sile oddziaływania.
Sytuacje, w których dotyk jest akceptowany: w sporcie, podczas tańca, podczas badania lekarskiego  dotyk funkcjonalny, w czasie składania życzeń  życzeń tych sytuacjach obowiązują inne reguły. Funkcje komunikacyjne dotyku: wsparcie- pocieszanie, funkcja afikacyjna, funkcja władzy.
Przekaz zawarty w dotyku - zależy od rodzaju relacji: *w bliskich związkach komunikuje - sympatie, życzliwość, wsparcie *w relacji ze zwierzchnikiem jest wskaźnikiem - władzy, dominacji, statusu.
Dystans przestrzenny w komunikacji: *do 45cm - sfera intymności (najbliżsi) *45-120 sfera towarzyska (przyjaciele znajomi) *120-360 - sfera kontaktów społecznych (nieznajomi) *powyżej 360 - sfera wystąpień publicznych.
Bliskość przestrzenna jest symbolem lubienia, sympatii. Im mniejszy dystans…
… *nie widzi „rzeczywistości”, ale interpretuje to, co widzi i nazywa „rzeczywistością”.
Przeciążenie komunikacyjne- ilość informacji przekracza zdolność ich przetwarzania przez jednostkę: *bombardowanie inf. z różnych źródeł, źródeł różnym stopniu ważnych, o różnej wiarygodności *niemożliwość ich przetworzenia i przyswojenia *selekcje, pomijanie, zapominanie, odkładanie *możliwość utraty inf.
Stan…
…, środowisko zawodowe, szczebel organizacji.
Przezwyciężanie barier w komunikacji: *stosowanie sprężeń zwrotnych (2-kierunkowa) *upraszczanie języka *słuchanie aktywne *panowanie nad emocjami *zwracanie uwagi na sygnały niewerbalne.
Komunikacja niewerbalna (od lat 60-tych XXw.) badania nad struktura przekazu: 7%- element werbalny (słowa); 38% - dźwięk (ton, barwa, inne dźwięki); 55% - sygnały niewerbalne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz