To tylko jedna z 11 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawy organizacji i zarzadzania
str. 1 Model organizacji 7S
Od angielskich nazw stategy, structure, system, style, staff, skills i super-ordinate goals.
W modelu tym:
• Strategia - koncepcje funkcjonowania organizacji w długim okresie • Systemy - formalne procedury • Styl - oddziaływanie przełożonych na podwładnych • Umiejętności - dotyczy to całej organizacji • Kadra - ludzie jako cenny zasób
Cechy organizacji:
1. Są jednocześnie systemami sztucznymi i naturalnymi 2. Są systemami otwartymi (mają elementy wejścia i wyjścia) 3. Są uporządkowanymi systemami społeczno - technicznymi 4. Mają budowę hierarchiczną 5. Mają zdolnośd doskonalenia się 6. Charakteryzuje je duża zmiennośd w czasie i zdolnośd do osiągania względnie stałych stanów
równowagi
dynamicznej
7. Cechuje je ekwifinalnośd (umiejętnośd osiągania tych samych celów w różny sposób).
Jest to podstawa możliwości konkurowania.
Otoczenie organizacji Otoczenie - wszystkie elementy poza organizacją, które na nią oddziałują
• Otoczenie celowe (bliższe, mikro)
○ Właściciele (akcjonariusze) ○ Konkurenci ○ Klienci ○ Dostawcy ○ Organizacje społeczno - ekonomiczne (związki zawodowe) ○ Instytucje ekonomiczno - finansowe (np. banki, firmy doradcze)
Paweł Czudecki Podstawy organizacji i zarzadzania
str. 2
• Otoczenie ogólne (dalsze, makro)
○ Wymiar ekonomiczny (sytuacja kraju i świata) ○ Wymiar technologiczny ○ Wymiar socjokulturowy (przemiany, trendy) ○ Wymiar polityczno - prawny ○ Wymiar międzynarodowy Otoczenie stałe
Zmiany o przewidywanym kierunku, nieliczne, w długich okresach czasu. Organizacje mogą, ale nie muszę od razu dostosowywad się do zmian. Kierownictwo ma mnóstwo czasu na ewentualny zmiany
Cechy otoczenia stałego:
• Nie zmieniają się dobra i usługi • Niewielu nowych konkurentów • Stały zbiór klientów z nielicznymi ubywającymi • Konsekwentne działanie władz państwowych • Niewiele nowości technicznych • Dojrzałe stosunki ze związkami zawodowymi • Stałośd stosunków między kierownictwem a pracownikami • Stabilne warunki polityczne i ekonomiczne
Otoczenie zmienne
Intensywne zmiany w krótkim okre sie czasu, kierownictwo musi je śledzid oraz bezwzględnie i natychmiastowo dostosowywad się do zmian.
Cechy otoczenia zmiennego:
• Umiarkowane zmiany wyrobów i usług • Stali wielcy konkurencji przy pojawianiu się nowych • Przewidywalne zmiany w postępowaniu władz państwowych
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)